Home ADHD Leki na ADHD a śmiertelność pacjentów

Leki na ADHD a śmiertelność pacjentów

Nowe badanie opublikowane w czasopiśmie JAMA przedstawia dane dotyczące związku między leczeniem farmakologicznym ADHD a niższą śmiertelnością pacjentów. Według autorów jest to spowodowane łagodzeniem objawów zaburzenia oraz towarzyszących mu chorób psychicznych. To zaś prowadzi do poprawy kontroli impulsów i podejmowanych decyzji.

Leki na ADHD a ryzyko śmiertelności: nowe spojrzenie

Wynik badania opublikowanego w czasopiśmie JAMA może zmienić sposób postrzegania leczenia farmakologicznego ADHD (zespołu nadpobudliwości psychoruchowej). Analizy naukowców z Karolinska Institutet w Szwecji wskazują na istotny spadek ogólnej śmiertelności wśród osób, u których włączono leki na ADHD. Dotyczy to szczególnie przypadków zgonów z przyczyn nienaturalnych takich jak przypadkowe zatrucia, samobójstwa czy urazy.

Czytaj także: Leki na ADHD zmniejszają ryzyko samobójstwa u osób z zaburzeniem borderline

Wpływ leczenia farmakologicznego

Leczenie farmakologiczne ADHD, obejmujące takie leki jak metylofenidat, amfetamina, deksamfetamina, lisdeksamfetamina, atomoksetyna i guanfacyna, wykazało skuteczność w zmniejszaniu podstawowych objawów ADHD. Co więcej, według wyników badań, może ono również zmniejszać ryzyko negatywnych skutków tego zaburzenia, w tym przypadkowych obrażeń i działań przestępczych.

Obawy przed stosowaniem leków a wyniki badań

Mimo obaw dotyczących bezpieczeństwa stosowania leków na ADHD, zwłaszcza w kontekście długoterminowych efektów na układ sercowo-naczyniowy, badanie szwedzkie dostarcza nowych dowodów na korzyści płynące z farmakoterapii. Analiza danych z krajowych szwedzkich rejestrów objęła aż 148 578 osób. Przy tym wykazała, że rozpoczęcie leczenia ADHD dostępnymi medykamentami wiązało się z 21% niższym wskaźnikiem śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny oraz z 25% niższym ryzykiem śmierci nienaturalnej w ciągu 2-letniego okresu obserwacji.

Czytaj także: Leki na ADHD jak cukierki? Szkodliwy artykuł w Gazecie Wyborczej

Podsumowanie

Badanie to rzuca nowe światło na korzyści płynące z leczenia ADHD. Podkreśla również znaczenie kontynuacji badań w tym aspekcie. Chociaż nie można mówić o związku przyczynowym, wyniki analiz są obiecujące i mogą dawać znaczącą nadzieje na poprawę jakości życia osób z ADHD, w tym zmniejszenie ryzyka śmiertelności, zwłaszcza z przyczyn nienaturalnych.

NO COMMENTS