Home ADHD ADHD może być czynnikiem ryzyka dla choroby Parkinsona

ADHD może być czynnikiem ryzyka dla choroby Parkinsona

Healthcare, treatment and patalogy concept. Male doctor showing wooden brain.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) to zaburzenie neurorozwojowe związane z niedoborem neuroprzekaźników w mózgu, przede wszystkim dopaminy. W efekcie tego niedoboru dochodzi do rozwoju triady charakterystycznych objawów tego zaburzenia: hiperaktywności, impulsywności i zaburzeń uwagi.

Innym zaburzeniem neurologicznym również związanym z niedoborem dopaminy jest choroba Parkinsona, której głównymi objawami są drżenia kończyn, spowolnienie, sztywność i niepewność chodu.

Ponieważ dość duża liczba osób z ADHD również zgłasza drżenia rąk oraz spowolnienie, pojawiła się hipoteza, że być może te dwa zaburzenia są związane ze sobą. Dotychczas przeprowadzono wiele badań na ten temat i nie ustalono dotychczas ostatecznego wniosku, ale chciałbym dziś przedstawić jedną z dość dobrze wykonanych i przekonujących prac na ten temat.

Ponieważ obserwacja osób z ADHD mająca na celu określenie odsetka tych, u których rozwinęła się choroba Parkinsona zajęłaby wiele lat, w pracy wykonanej na Tajwanie przyjęto odwrotną metodologię. Analizowano bowiem bazę danych medycznych mieszkańców wyspy pod względem osób z chorobą Parkinsona i wcześniejszego występowania ADHD.

Z bazy danych medycznych wylosowano 1 milion rekordów, wśród których stwierdzono 10.726 osób ze zdiagnozowaną i leczoną chorobą Parkinsona. Następnie dobrano równie liczną grupę pacjentów kontrolnych (bez choroby Parkinsona), która charakteryzowała się podobnym rozkładem pod względem płci, wieku i czasu rozpoznania zaburzenia.

W powyższej grupie osób z chorobą Parkinsona stwierdzono 14 osób, które miały wcześniejsze rozpoznanie ADHD. W grupie kontrolnych takich osób było tylko 5. Oznacza to, że stwierdzono około 3x większe ryzyko występowania choroby Parkinsona u pacjentów, którzy mieli wcześniej rozpoznane ADHD. Wynik ten był znamienny statystycznie (p=0,016).

Co ciekawe, wśród osób z wcześniejszym rozpoznaniem ADHD średni wiek pojawienia się objawów choroby Parkinsona był znacznie niższy, wynosił bowiem 57 lat, w porównaniu do 72 lat w przypadku osób bez wcześniejszego rozpoznania ADHD. Innymi słowy, w badanej populacji, wśród osób z ADHD objawy choroby Parkinsona pojawiły się znacznie wcześniej.

Jak napisałem wcześniej, nie można tego wyniku uznawać za ostateczny, ponieważ istnieją również prace mówiące o braku związku między tymi zaburzeniami, które postaram się także wkrótce przedstawić.

Osoby zainteresowane tematyką najnowszych informacji naukowych ze świata ADHD zapraszamy na naszą grupę ADHD u dzieciADHD u kobiet oraz ADHD u dorosłych.

NO COMMENTS