wtorek, 19 marca, 2024

Najnowsze wpisy
Nowości

ADHD: Ewolucyjna przewaga czy współczesne wyzwanie?

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) od dawna był postrzegany jako zaburzenie neurobiologiczne, jednak nowe badanie przeprowadzone przez dr. Davida Baracka i jego zespół z Uniwersytetu w Pensylwanii rzuca światło na ewolucyjną perspektywę tej kwestii

Dlaczego warto refundować leki na ADHD dla dorosłych?

Ministerstwo Zdrowia nie chce refundować dorosłym leków na ADHD. Choć od niedawna receptę dla dzieci i młodzieży można teoretycznie zrealizować za darmo, osoby powyżej 18. r.ż. muszą zapłacić za nią pełną kwotę. Sprawdź, dlaczego warto refundować leki na ADHD również dorosłym. Poznaj złożoność ADHD okiem eksperta.

Alkoholizm a ADHD. Rozmowa z Jakubem Żulczykiem

ADHD to zaburzenie, które często występuje w środowiskach artystycznych. Pozytywnym aspektem ADHD jest szczególna kreatywność, natomiast negatywnym np. skłonność do uzależnień. Jakub Żulczyk w rozmowie z doktorem Jarosławem Jóźwiakiem opowiada o swoim ADHD i alkoholizmie.

Fibromialgia i ADHD – współwystępowanie

Badania dotyczące współwystępowania fibromialgii (FM) i zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) sugerują, że istnieje istotna korelacja między tymi dwoma schorzeniami. W artykule przedstawiono wyniki trzech badań, które analizowały występowanie objawów ADHD u pacjentów z FM.

ADHD – zaburzenia snu jako współwystępujący problem

Zaburzenia snu to problem, z którym zmaga się wiele osób na całym świecie. Pacjenci, którzy szczególnie często mają problemy z zasypianiem, to osoby z ADHD.

Amfetamina ułatwia leczenie uzależnienia od opioidów

Leczenie pacjentów z uzależnieniem od opioidów stwarza poważne wyzwanie. Badania wskazują, że psychostymulanty, takie jak amfetamina, mogą ułatwiać pomoc tym pacjentom.

Poziom kortyzolu we włosach jest skorelowany z uwagą w ADHD

Osoby z ADHD produkują większą ilość hormonu stresu, ale dotychczas nie było wiadomo, czy ma to związek ze stopniem nasilenia objawów. W nowym badaniu ustalono, że wyższy poziom kortyzolu poprawia uważność u chłopców z ADHD.

Zbieractwo i ADHD – co mają ze sobą wspólnego?

Objawy zbieractwa często dotykają osoby z ADHD. Badacze wskazują silne powiązanie między tymi dwoma zaburzeniami.

Modafinil

W ostatnich latach Modafinil zdobył rozgłos jako alternatywny lek w leczeniu objawów ADHD. Przyglądamy się czy słusznie.

Błonnik spożywany w ciąży zmniejsza nasilenie objawów ADHD

Poszukiwanie zdrowej diety, która pozytywnie wpływałaby na zmniejszenie nasilenia objawów ADHD trwa. Ostatnio opisywaliśmy badanie holenderskie zajmujące się dietą eliminacyjną. Dziś przedstawiamy badanie dot. wpływu błonnika spożywanego przez kobiety w ciąży na nasilenie objawów ADHD u potomstwa

Zasoby

POPULARNE

Amfetamina i metylofenidat – podobieństwa i różnice

W tym roku w aptekach pojawi się amfetamina jako lek na ADHD. Jakie są zalety stosowania tego leku?

Dopamina, a cechy autystyczne w ADHD

Dość dużo wiemy o fizjologicznej roli dopaminy w modulowaniu układu nagrody, generowaniu energii, motywacji, czy utrzymywaniu uwagi. Wydaje się jednak, że dopamina uczestniczy także w rozpoznawaniu emocji przez człowieka.

Prezenty dla dorosłych z ADHD

Nadszedł czas kupowania prezentów. Warto wiedzieć, jakie prezenty mogą być najbardziej przydatne naszym bliskim, którzy borykają się z rozpoznaniem ADHD.

Efekt Jóźwiaka

Efekt Jóźwiaka dotyczy ogromnej większości osób z ADHD i warto, by osoby z otoczenia znały jego założenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci, których rodzice mogą niechcący pozbawić dziecko jakichkolwiek zainteresowań.

Czy metylofenidat wykrywany jest przez testy na narkotyki?

Czy pacjent z ADHD przyjmujący metylofenidat może mieć nieprzyjemności w przypadku wykonania testów na narkotyki?