środa, 24 kwietnia, 2024

Doksylamina

Poniższe informacje opracowano zgodnie z aktualną wiedzą medyczną. W żadnym wypadku nie mogę one zastępować konsultacji z lekarzem, który podejmuje ostateczną decyzję, co do przydatności leku w konkretnym zastosowaniu, rozważając wszystkie korzyści i ryzyka.

Co to jest doksylamina?

Doksylamina to lek antyhistaminowy (inhibitor receptorów histaminowych). Leki z tej grupy blokują reakcję alergiczną oraz działają nasennie. Doksylaminę można także stosować jako lek przeciwwymiotny u kobiet w ciąży. W Polsce zarejestrowana jest jako lek nasenny.

Czy doksylamina może utrudnić zajście w ciążę?

Na podstawie aktualnie dostępnych danych trudno powiedzieć, czy doksylamina może utrudnić zajście w ciążę.

Dowiedziałam się właśnie, że jestem w ciąży. Czy powinnam przestać przyjmować lek?

Nie wolno podejmować żadnej decyzji dotyczącej przyjmowania leków bez konsultacji z lekarzem.

Czy doksylamina zwiększa ryzyko poronienia?

Poronienie może pojawić się w każdej ciąży, a jego ryzyko – także bez przyjmowania leków – jest dość wysokie, wynosi bowiem ok. 20%. W oparciu o aktualnie dostepne dane, doksylamina nie zwiększa ryzyka poronienia.

Czy przyjmowanie doksylaminy może wywoływać wady wrodzone u dziecka?

Każda ciąża związana jest z ryzykiem wady wrodzonej u dziecka na poziomie kilku procent (3-5%). Jest to tak zwane ryzyko populacyjne. Badania obejmujące setki tysięcy kobiet w ciąży nie wykazały, by stosowanie doksylaminy w ciąży zwiększało ryzyko wad wrodzonych ogółem. Doksylamina w połączeniu z witaminą B6 (pirydoksyna) zalecana nasennie u kobiet w ciąży jest przez Amerykański Kongres Położników i Ginekologów (ACOG) oraz niektóre organizacje medyczne w Kanadzie. Doksylamina jest uznana przez Australijską Administrację ds. Produktów Terapeutycznych za lek z Kategorii A w ciąży, tzn. “Lek przyjmowany przez wiele kobiet w ciąży bez udowodnionego zwiększenia ryzyka wad wrodzonych”.

Czy przyjmowanie doksylaminy w ciąży wiąże się z innymi powikłaniami?

Nie wykazano, by przyjmowanie doksylaminy zwiększało ryzyko powikłań w ciąży.

Czy przyjmowanie doksylaminy w ciąży powoduje długookresowe skutki w zachowaniu lub problemy w uczeniu się u dziecka?

Badania, w których obserwowano dzieci w wieku od 2 do 7 lat nie wykazały, by istniało podwyższone ryzyko problemów z zachowaniem ani nauką u dzieci matek, które stosowały w ciąży doksylaminę.

Czy mogę przyjmować doksylaminę karmiąc piersią?

Brak jest badań oceniających efekt przyjmowania doksylaminy przy karmieniu piersią. Leki przeciwhistaminowe mogą działać na matkę nasennie, dlatego teoretycznie mogą również działać nasennie lub drażniąco na dziecko karmione piersią. Należy szczególnie uważać w przypadku karmienia dziecka urodzonego przedwcześnie, noworodka i dziecka z zaburzeniami oddychania. Jeśli podejrzewasz, że dziecko jest nadmiernie spokojne lub słabo je, skontaktuj się z lekarzem.

Jeśli mężczyzna przyjmuje ten lek, czy może to mieć wpływ na jego płodność albo zwiększyć ryzyko wad wrodzonych?

Brak jest badań oceniających ryzyko dla ciąży w przypadku przyjmowania doksylaminy przez mężczyznę. Ogólnie rzecz biorąc, bardzo rzadko narażenie ojca na jakikolwiek lek przekłada się na ryzyko dla ciąży.

Literatura

1. Kennedy DS, Batagol RP. Confusion about doxylamine safety in pregnancy. Med J Aust. 2021 Apr;214(6):286-286.e1. doi: 10.5694/mja2.50969. Epub 2021 Feb 24. PMID: 33629372.
  2. Biffi A, Rea F, Locatelli A, Cetin I, Filippelli A, Corrao G. Misleading meta-analyses of observational studies may generate unjustified alarms: The case of medications for nausea and vomiting in pregnancy. Pharmacol Res. 2021 Jan;163:105229. doi: 10.1016/j.phrs.2020.105229. Epub 2020 Oct 5. PMID: 33031909.