Lepsza i skuteczniejsza komunikacja pozwala uniknąć nieporozumień, uchwycić sens przekazywanych informacji i znacząco poprawić relacje w życiu osobistym i zawodowym.
Czym jest skuteczna komunikacja?
Skuteczna komunikacja to znacznie więcej niż tylko standardowa wymiana informacji. Chodzi o zrozumienie wszystkich emocji i intencji, które kryją się za informacją. Oprócz umiejętności jasnego przekazywania komunikatu należy także słuchać w sposób empatyczny. Polega to na tym, aby znaleźć pełne znaczenie tego, co się mówi i sprawić, by druga osoba poczuła się wysłuchana i zrozumiana.
Taki rodzaj komunikacji wydaje się być czymś instynktownym. W praktyce jednak zbyt często, gdy próbujemy komunikować się z innymi, coś idzie nie tak. Mówimy jedno, a druga osoba słyszy coś zupełnie odmiennego. Przez to może dochodzić do nieporozumień, frustracji, konfliktów i powodować problemy w domu, w szkole czy w pracy.
Nie ulega wątpliwości, że wyraźniejsze i skuteczniejsze porozumiewanie się wymaga nauczenia się kilku ważnych kompetencji. Niezależnie od tego, czy staramy się poprawić komunikację z członkami rodziny, czy z przełożonymi, nauka tych umiejętności może pogłębić nasze więzi z innymi. Pomoże nam również zbudować większe zaufanie i szacunek, a także poprawić rozwiązywanie problemów oraz ogólne zdrowie społeczne i emocjonalne.
Co powstrzymuje przed skutecznym porozumiewaniem się?
Najczęstszymi przeszkodami w skutecznej komunikacji jest stres i niekontrolowane emocje. W sytuacjach stresowych istnieje większe prawdopodobieństwo błędnego odczytania intencji innych ludzi. Można wysyłać błędne lub zniechęcające sygnały niewerbalne i — co więcej — wpaść w niezdrowe, odruchowe schematy zachowań. Aby uniknąć konfliktów i nieporozumień, zdecydowanie warto nauczyć się, jak szybko uspokoić się przed powrotem do rozmowy.
Podobny problem wywołuje również brak koncentracji. Ciężko jest się skutecznie komunikować, kiedy jest się wielozadaniowym. Sprawdzanie powiadomień na telefonie, planowanie co powie się za chwilę, uniemożliwia usłyszenie niewerbalnych sygnałów w rozmowie. Aby skutecznie się komunikować, należy unikać rozpraszania uwagi i pozostać skupionym.
Wątpliwości może sprawiać także niespójna mowa ciała. Komunikacja niewerbalna powinna wzmacniać to, co zostało powiedziane, a nie temu zaprzeczać. Jeśli nasz język werbalny mówi jedno, a mowa ciała coś innego, nasz odbiorca może zarzucić nam nieuczciwość. Na przykład nie można mówić „tak”, jednocześnie kręcąc głową, że „nie”.
Problemy sprawia również negatywna mowa ciała. Jeśli nie zgadzamy się z tym, co zostało powiedziane lub nie spodobało nam się to, możemy użyć negatywnej mowy ciała. Podświadomie odpieramy przekaz drugiej osoby, np. krzyżując ramiona, unikając kontaktu wzrokowego lub stukając nogami. Nie musimy zgadzać się z tym, co zostało powiedziane, ale by skutecznie komunikować się i nie stawiać drugiej osoby w defensywie, ważne jest, aby unikać wysyłania negatywnych sygnałów.
Skuteczna komunikacja wymaga empatii i zrozumienia z obu stron. Dzięki przestrzeganiu kluczowych zasad jesteśmy w stanie poprawić wiele aspektów w obustronnych relacjach i sprawić, że nasza komunikacja osiągnie wyższy poziom.