czwartek, 19 września, 2024

Leczeniem ADHD u dzieci powinni zajmować się głównie pediatrzy

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest najczęstszym zaburzeniem neurorozwojowym u dzieci. Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP) i lekarze z Harvard Medical School alarmują. Leczeniem ADHD u dzieci powinni zajmować się głównie pediatrzy. W innym wypadku system zdrowia psychicznego może nie być w stanie pomóc dzieciom z diagnozą ADHD.

Objawy ADHD u dziecka – wizyta u pediatry

Nie tylko w Polsce brakuje psychiatrów dziecięcych. W dodatku dla wielu rodziców skorzystanie z opieki prywatnej jest poza zasięgiem finansowym. Stąd tak ważne, by znaleźli pediatrę, który jest w stanie zapewnić dziecku z ADHD odpowiednią opiekę.

Jeśli dziecko ma problemy z uwagą, koncentracją, nadpobudliwością, impulsywnością lub jakąś kombinacją tych problemów, pierwszym krokiem powinna być wizyta u lekarza pediatry. Jest to, jak sama nazwa wskazuje, lekarz pierwszego kontaktu.

Jakie są objawy ADHD u dzieci? Posłuchaj filmu na kanale PsychiatraPlus

Choć w Polsce to niepopularna droga postępowania, takie podejście do rozpoznawania i leczenia ADHD u dzieci powinno być w standardzie. Jakie działania podejmie zatem pediatra?

Diagnoza ADHD dziecka u pediatry

Na początku zbiera wywiad od rodzica. Zada pytania o zachowania dziecka, stąd należy być przygotowanym, by szczegółowo wskazać niepokojące objawy. Należy wziąć pod uwagę funkcjonowania dziecka zarówno w szkole/przedszkolu, jak i w domu. Właściwym krokiem będzie także uzyskanie informacji od opiekuna przedszkolnego lub nauczyciela.

Oceniając dziecko pod kątem ADHD, lekarze powinni korzystać z aktualnych kryteriów diagnostycznych i opierać się o wytyczne zawarte w konsensusie w sprawie diagnostyki i leczenia tego zaburzenia. Najnowsze wytyczne Amerykańskiej Akademii Pediatrii dotyczące rozpoznawania ADHD można znaleźć tutaj.

Poproś lekarza, aby opowiedział Ci o sposobie, w jaki diagnozuje dzieci z ADHD.

Czytaj także: Diagnostyka ADHD u dzieci 2-6 lat

Dobry pediatra zdaje sobie sprawę ze swoich kompetencji i związanych z nim ograniczeń. Jeśli dziecko wykazuje objawy innych schorzeń oprócz ADHD, np. tiki, lęk lub bunt, może być potrzebna perspektywa innego specjalisty. Wówczas pediatra powinien zapewnić opiekę nad dzieckiem, kierując rodzica do odpowiedniego lekarza.

Leczenie dzieci z ADHD przez pediatrów

Jeśli zostanie postawiona diagnoza ADHD, pediatra powinien omówić z rodzicem opcje leczenia. Jednocześnie najważniejsze jest, by poinformował opiekunów o objawach i trudnościach związanych z tym zaburzeniem, czyli zadbał o psychoedukację, a także wskazał możliwości terapeutyczne dla dziecka.

Czytaj także: Rutyna w domu zmniejsza nasilenie objawów ADHD u nastolatków

Oprócz szkolenia rodziców i wsparcia behawioralnego, zwykle wskazane jest włączenie farmakoterapii. Lekarze podstawowej opieki zdrowotnej mogą przepisać jeden z zatwierdzonych leków na ADHD. Będzie wiązało się to z częstszymi wizytami, które pozwolą monitorować reakcję dziecka na leczenie i ustalić odpowiednią dawkę leku.

Wiktoria Jackowska
Redaktorka prowadząca i koordynatorka redakcji PsychiatraPlus. Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD. Magistra filologii polskiej na UW-u, adehadówka. Czynna uczestniczka konferencji naukowych.