wtorek, 19 marca, 2024

Melatonina zmniejsza przyrost masy ciała spowodowany olanzapiną

Olanzapina jest jednym z nowszych i najczęściej stosowanych leków przeciwpsychotycznych. Jest zarejestrowana i bardzo skuteczna w leczeniu schizofrenii i choroby dwubiegunowej. Ma silne właściwości uspokajające ze względu na silnej wiązanie receptora histaminowego (H1). Czasami – poza wskazaniami – stosujemy ją nasennie i uspokajająco oraz w depresji z objawami psychotycznymi (szczególnie przy zaburzeniach snu). Jest również często stosowana przy psychozie i depresji (psychotycznej) w ciąży.

Jednym z głównych objawów niepożądanych przy przyjmowaniu olanzapiny jest przyrost masy ciała. Często zdarza się, że pacjenci bardzo dobrze czują się na leku, ale z powodu zwiększenia wagi nie chcą go przyjmować.

Efekt ten moża starać się modyfikować za pomocą zmiany diety i zwiększenia aktywności fizycznej, ale u niektórych pacjentów nawet stosowanie diety i aktywności nie powoduje zatrzymania tycia.

Ostatnio przeprowadzono badanie (na dość niewielkiej grupie pacjentów, n=77), które miało na celu sprawdzenie, czy podawanie melatoniny u pacjentów z chorobą dwubiegunową przyjmujących lit i olanzapinę, może zmniejszać przyrost masy ciała. Pacjentów podzielono na dwie grupy, przyjmujące:

• lit (15-50mg/kg/dzień), olanzapinę (5-10 mg), melatoninę (3 mg/d)
  • lit (15-50mg/kg/dzień), olanzapinę (5-10 mg), placebo

Po 6 i 12 tygodniach oceniano wzrost, masę ciała i BMI. Średni przyrost masy ciała w grupie melatoniny wyniósł 5,8 kg, a w grupie placebo 8,2 kg.

Na podstawie powyższych wyników wydaje się, że melatonina może być wykorzystywana do ograniczenia przyrostu masy ciała przy stosowaniu olanzapiny, choć z pewnością efekt ten nie jest jeszcze udowodniony.