Home PORADNIKI Pięć oznak choroby Alzheimera według ekspertów od neurologii

Pięć oznak choroby Alzheimera według ekspertów od neurologii

Choroba Alzheimera to najczęściej spotykana forma otępienia. Szacuje się, że na świecie dotkniętych jest od 15 do 21 milionów ludzi, a w samej Polsce cierpi na nią ponad 350 tys.

Zdaniem ekspertów z USA jednemu na trzy przypadki Alzheimera można zapobiec, dzięki odpowiednio wcześniejszym zmianom w trybie życia. W ciągu 20-30 lat można dokonać korzystnych dla mózgu wyborów. W Polsce choroba Alzheimera zwykle wykrywana jest po 24 miesiącach, co jest zdecydowanie zbyt późnym czasem na opóźnienie rozwoju choroby.

Oto pięć oznak, że możemy cierpieć na chorobę Alzheimera. W przypadku wystąpienia poniższych symptomów warto niezwłocznie zgłosić się na konsultację neurologiczną.

1. Dezorientacja

Zdaniem dr Gad Marshalla, asystenta profesora neurologii na Harvard Medical School dezorientacja jest wyjątkowo częstym i najwcześniejszym objawem choroby Alzheimera. Warto zgłosić się do swojego lekarza i poprosić o badanie przesiewowe, jeśli zauważymy trudności w zapamiętywaniu czy spadek myślenia, który przekłada się na wykonywanie codziennych czynności.

2. Zmiany osobowości

Według cenionych neurologów, zmiany osobowości mogą być jednym z głównych objawów choroby Alzheimera. Wynika to z faktu, że rozwój choroby Alzheimera wyolbrzymia cechy osobowości. Jeśli ktoś jest z natury miłą i sympatyczną przez większość swojego życia osobą, to również pozostaje taką w procesie chorobowym. Od czasu do czasu zdarza się jednak, że zachowanie może się zmienić o 180 stopni. To oznacza, że np. miła, starsza pani, u której rozwija się choroba, może ukazywać takie cechy jak brak uprzejmości, zgryźliwość i zachowania nie do zniesienia.

3. Problemy z komunikacją

Zaburzenia mowy — znane również jako afazja — są częstym objawem choroby Alzheimera. Jak twierdzą neurolodzy, afazja to bardzo szeroki termin, który odnosi się do problemu z językiem i porozumiewaniem się. Przykładowo, pacjenci z afazją mogą mieć problemy ze zrozumieniem tego, co mówią do nich inni, tego, co czytają, lub mogą mieć problemy z przełożeniem swoich myśli na słowa. Jednak afazja nie występuje wyłącznie w przypadku Alzheimera. Istnieją również inne choroby, które mogą powodować afazję, np. udar lub urazy głowy.

4. Problemy finansowe

Częste zapominanie o płaceniu rachunków lub podejmowanie złych decyzji finansowych może być oznaką Alzheimera. Wielu neurologów słyszało anegdoty o pacjentach, którzy nawet nie wiedzieli, że mają demencję w czasie problemów finansowych. Skutki takiego stanu mogą być bardzo niekorzystne. Rodziny pacjentów mogą się dowiedzieć, że ich bliscy padli ofiarą oszustów finansowych i stracili swoje oszczędności, dom czy firmę.

5. Skłonności genetyczne

Osoby, u których w rodzinie występowały przypadki choroby Alzheimera, są szczególnie narażone na zwiększone ryzyko rozwoju choroby. Według lekarzy istnieje dziedziczna forma zwana rodzinną chorobą Alzheimera i jest przypadłością o wczesnym początku. Osoby z genetyczną formą Alzheimera mają 50/50 szans na zachorowanie. Co więcej, zdecydowana większość chorób nazywana jest przez specjalistów sporadycznymi, lecz nawet w sporadycznych przypadkach może występować skłonność rodzinna.

NO COMMENTS