czwartek, 21 listopada, 2024

Procesy poznawcze a reakcje emocjonalne

Najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie „Intelligence”, donoszą, że istnieje powiązanie między ogólnymi procesami poznawczymi a specyficznymi wzorcami reakcji emocjonalnych. Autorzy tych badań odkryli, że osoby z wyższymi zdolnościami poznawczymi wykazują wolniejsze i mniej intensywne reakcje emocjonalne w porównaniu z osobami o niższym poziomie tych zdolności. Warto się zastanowić, jak te procesy wpływają na nasze życie codzienne oraz co oznacza to dla naszego zrozumienia inteligencji i emocji.

Procesy poznawcze

Procesy poznawcze często określane jako „czynnik g” lub po prostu „inteligencja”. To zbiór umiejętności, które obejmują rozumowanie, rozwiązywanie problemów, myślenie abstrakcyjne i dedukcję. To właśnie te zdolności pozwalają nam radzić sobie z codziennymi wyzwaniami i podejmować mądrzejsze decyzje.

Istnieje wiele standardowych testów, które oceniają ogólne zdolności poznawcze. W Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza podczas rekrutacji na studia stosuje się ACT. ACT jest uważany za przydatny wskaźnik inteligencji ogólnej, ponieważ ma na celu pomiar szerokiego zakresu procesów poznawczych. W tym umiejętności rozumowania, rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. W Polsce testy związane z procesami poznawczymi, a zwłaszcza na pamięć, koncentrację, uwagę, mowę, zdolności myślenia oraz procesy emocjonalno-osobowościowe głównie wykonują diagności neuropsychologiczni.

Zachęcam do zapoznania się z naszymi starszymi artykułami związanymi z procesami poznawczymi.

Badania: połączenie procesów poznawczych i emocji

Badacze z Uniwersytetu Stanowego w Północnej Dakocie próbowali zrozumieć, jak wyższe procesy poznawcze wpływają na reakcje i regulację emocjonalną. Ich badania miały na celu ustalenie, czy osoby o wyższych zdolnościach poznawczych wykazują odmienny przebieg reakcji emocjonalnych niż osoby o niższych zdolnościach poznawczych. Badanie zostało podzielone na kilka części. Oryginalny opis badania znajduje się tutaj.

Badanie 1: analiza reakcji na bodźce wzrokowe

Pierwsze badanie obejmowało cztery eksperymenty, w których uczestnicy byli proszeni o ocenę swoich reakcji afektywnych w odpowiedzi na bodźce wzrokowe. Czyli oceniali krótkotrwałe reakcje swojego organizmu i jednocześnie stany emocjonalne o niskiej intensywności. Te stany uczuciowe mogą być przyjemne lub nieprzyjemne i występują jako odpowiedź na zmianę w otoczeniu.

Naukowcy przeprowadzili badanie na studentach Uniwersytetu Midwestern w Stanach Zjednoczonych. Próby liczyły odpowiednio 102, 151, 135 i 119 uczestników. Wiek uczestników w badaniach wahał się od 15 do 34 lat, a średni wiek wynosił około 18,8 do 18,95 lat. Wyniki były jednoznaczne. Osoby charakteryzujące się wyższymi procesami poznawczymi wykazywały słabsze i wolniejsze reakcje emocjonalne. Niezależnie od tego, czy bodźce wywoływały emocje pozytywne, czy negatywne.

procesy poznawcze a reakcje emocjonalne

Badanie 2: potwierdzenie i rozszerzenie wyników

Drugie badanie miało na celu potwierdzenie i rozszerzenie wyników pierwszego badania. Tutaj również uczestnicy charakteryzujący się wyższymi procesami poznawczymi wykazywali podobne wzorce reakcji emocjonalnych. Wyniki były spójne i sugerowały, że osoby o wyższych zdolnościach poznawczych wykazują opóźnione i łagodniejsze reakcje emocjonalne.

Podsumowanie

Przy podsumowaniu opisywanego badania warto podkreślić, że przeprowadzono je na studentach jednej uczelni. Co może wpłynąć na ogólną reprezentatywność wyników. Ponadto, użyto wyników samodzielnie zgłaszanych testów ACT jako miary zdolności poznawczych. Natomiast to nie jest idealny wskaźnik.

Nowe badania wykazały, że istnieje związek między ogólnymi procesami poznawczymi a reakcjami emocjonalnymi. Osoby z wyższymi zdolnościami poznawczymi wydają się wykazywać bardziej kontrolowane i łagodniejsze reakcje emocjonalne. Co może wpłynąć na sposób, w jaki doświadczają emocji. Jednakże nadal istnieje wiele kwestii do zbadania, aby lepiej zrozumieć ten związek oraz jego implikacje dla naszego codziennego życia i interakcji społecznych.

Karolina Król-Groszek
Karolina Król-Groszek
Karolina Król-Groszek jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swojej pracy towarzyszy dzieciom i dorosłym w przejściu ze strefy komfortu do strefy wzrostu, umożliwiając osiągnięcie wyższego poziomu samorealizacji. Obecnie hiperfokusuje się na neuropsychologii, która pozwala na zrozumienie, w jaki sposób procesy neurobiologiczne i chemiczne wpływają na funkcjonowanie poznawcze i codzienność człowieka.

powiązane artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

30,326FaniLubię
13,240ObserwującyObserwuj
1,608ObserwującyObserwuj
35,700SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły