poniedziałek, 16 września, 2024

Jednoczesne stosowanie leków przeciwdepresyjnych i benzodiazepin w ciąży a ryzyko wad wrodzonych

Kobiety często boją się przyjmować leki w ciąży. Tymczasem podstawową zasadą psychiatrii okołoporodowej jest dbanie o stan psychiczny ciężarnych. Liczne badania wykazały bowiem, że złe samopoczucie kobiet w ciąży ma ogromny wpływ na przyszłość dziecka. Niemniej do tej pory nie znano jednak odpowiedzi na pytanie, czy jednoczesne stosowanie leków przeciwdepresyjnych i benzodiazepin w ciąży wpływa na ryzyko wad wrodzonych u dziecka.

Leki przeciwdepresyjne i benzodiazepiny w ciąży a ryzyko wad wrodzonych u dziecka – badanie

Celem niedawno przeprowadzonego badania była ocena związku pomiędzy jednoczesnym przyjmowaniem leków przeciwdepresyjnych i benzodiazepin w pierwszym trymestrze ciąży, a występowaniem wad wrodzonych specyficznych dla narządów.

Autorzy przeprowadzili populacyjne badanie kohortowe. Korzystali przy tym z baz danych tajwańskiego Krajowego Wniosku o Wydanie Aktu Urodzenia, Zdrowia Matki i Dziecka oraz tajwańskiego Krajowego Ubezpieczenia Zdrowotnego. Do analizy włączono kobiety w ciąży w wieku 15-50 lat, które urodziły jedno dziecko w okresie od 1.01.2004 do 31.12.2018 roku.

W sumie badaniem objęto ponad 2,5 miliona ciąż pojedynczych. Oceniono, że 8599 (0,3%) pacjentek jednocześnie stosowało leki przeciwdepresyjne i benzodiazepiny w pierwszym trymestrze.

U dzieci odnotowwywano wady wrodzone ogółem oraz osiem typów wad rozwojowych specyficznych dla narządów. Stąd uwzględnione zostały wady układu nerwowego, oddechowego, trawiennego, moczowego, płciowego, rozszczep jamy ustnej, wady serca i wady rozwojowe kończyn.

Dowiedz się więcej o lekach w ciąży na PsychiatraPlus.pl. Czy w ciąży należy unikać antydepresantów?

Jednoczesne stosowanie leków przeciwdepresyjnych i benzodizepin w ciąży nie zwiększa ryzyka wad rozwojowych u dziecka

Całkowite ryzyko wystąpienia ogólnych wad rozwojowych wyniosło 3,81 na 100 ciąż po ekspozycji na leki w porównaniu z 2,87 na 100 ciąż bez ekspozycji. Iloraz szans ważony wynikiem skłonności (ważone OR) nie sugerował zwiększonego ryzyka wad rozwojowych ogółem, wad serca (1,01, 0,83– 1,23), ani jakichkolwiek innych wad narządowo-specyficznych. Wyjątkiem były wady układu trawiennego, dla których ważony OR pozostał statystycznie istotny po skorygowaniu (1,63, 1,06–2,51).

Wyniki badania sugerują zatem, że jednoczesne stosowanie leków przeciwdepresyjnych i benzodiazepin w pierwszym trymestrze ciąży nie wiąże się ze wzrostem ryzyka większości podtypów wad rozwojowych.