Home ADHD Wiemy już dlaczego wspólna praca z drugą osobą poprawia koncentrację

Wiemy już dlaczego wspólna praca z drugą osobą poprawia koncentrację

0
Young teacher teaching difficult child at home, they sitting together at desk with books and talking

Osoby z zaburzeniem hiperaktywnym (ADHD) bardzo często mają deficyty w zakresie utrzymywania uwagi na zadaniu. Z tego powodu dzieci z ADHD czasami borykają się z problemami w nauce. Kiedy zadanie wydaje się dla nich zbyt nieciekawe lub wręcz nudne, rezygnują z jego rozwiązania. Niski próg frustracji dodatkowo pogarsza sprawę.

W takiej sytuacji często pomaga wspólna praca nad zadaniem z rodzicem, nauczycielem wspomagającym lub korepetytorem. Często to samo zadanie, kiedy jest rozwiązywane przy drugiej osobie, która pomaga w rozwiązywaniau (oczywiście tylko pomaga, a nie rozwiązuje za dziecko), staje się znacznie prostsze do rozwiązania.

Nowe badanie opublikowane w piśmie Neurophotonics rzuca więcej światła na mechanizm tego zjawiska.

Schemat badania

W badaniu tym 39 par ochotników poproszono o wspólne zaprojektowanie wnętrza wirtualnego pokoju. W czasie zadania aktywność mózgową uczestników monitorowano za pomocą funkcjonalnej spektroskopii w bliskiej podczerwieni.

Jednocześnie monitorowano interakcje między uczestnikami (np. wzajemne spojrzenia na siebie). Interakcje te mapowano w odpowiednich punktach czasowych z aktywnością poszczególnych regionów mózgu.

Uczestników proszono również o wykonanie tego zadania samemu oraz w parach, dzięki czemu możliwe było porównanie aktywności mózgu pracującego w pojedynkę i w parze.

Wyniki

Okazało się, że populacje neuronów w jednym mózgu były synchronicznie aktywowane z podobnymi populacjami neuronów w drugim mózgu, kiedy uczestnicy współpracowali ze sobą w celu wykonania zadania. Wyglądało to tak, jakby dwa mózgu funkcjonowały razem, jako jeden system.

Wspólna praca prowadziła do silnej aktywności w górnych i pośrodkowych regionach skroniowych oraz w określonych częściach kory przedczołowej w prawej półkuli mózgu.

Wspólna aktywność była najsilniejsza, gdy uczestnicy podnosili wzrok, by spojrzeć na siebie. Doowodzi to dużego znaczenia interakcji społecznej.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version