czwartek, 20 listopada, 2025

Tylko w tym tygodniu!

Moja nowa książka "Kompendium depresji" i ponad 60 innych ebooków o łącznej wartości 5 tys. zł w pakiecie za 159 zł!

Zalecenia dla nauczycieli pracujących z dziećmi z ADHD

Dzieci z ADHD w szkole mierzą się z wieloma wyzwaniami. W jaki sposób nauczyciel może pomóc dziecku z ADHD. Pomogą w tym zalecenia dla nauczycieli pracujących z dziećmi z ADHD opracowane przez dr. hab. n. med. Jarosława Jóźwiaka, polskiego specjalistę od ADHD.

Dzieci z ADHD informacje dla nauczycieli

Mówiąc o dzieciach z ADHD, należy wyjść od tego, czym w ogóle jest ADHD. To zaburzenie neurorozwojowe — występujące najczęściej w populacji. Nie jest to więc choroba, którą da się wyleczyć, efekt błędów wychowawczych ani wymysł „dzisiejszych czasów”. Zaburzenie to jest znane od 249 lat. Po raz pierwszy objawy ADHD opisał niemiecki lekarz, Melchior Adam Waikard w 1775 roku. Pisał wówczas o osobach rozpraszanych przez wszystko, nawet własne myśli. Już wtedy zauważył, że ADHD, choć częściej występuje u dzieci, można dostrzec również u dorosłych. Dziś wiemy, że objawy tego zaburzenia zmieniają się przez całe życie, ale z ADHD się nie wyrasta

Ponieważ dziecko z ADHD posiada inne cechy psychiczne, ponieważ jego mózg działa w nieco inny sposób, bardzo ważne, żeby nauczyciel współpracujący z nim umiał je odpowiednio wykorzystać. Kluczem do zdobycia uwagi, a często wręcz dużego zaangażowania się dziecka z ADHD w dany przedmiot, jest zainteresowanie go tematem.

Zalecenia dla nauczycieli pracujących z dziećmi z ADHD

Poniżej zamieszczam zestaw wskazówek dla nauczycieli do pracy z dziećmi z ADHD. Zachęcam do pobrania, drukowania oraz przekazywania ich nauczycielom i kierownikom placówek edukacyjnych.

Wiedza o ADHD dla placówek oświaty

Niestety wciąż brakuje profesjonalnej wiedzy o ADHD w szkołach. Kadry szkół i przedszkoli nie mają zapewnionych szkoleń w tym zakresie. Brakuje dostosowań i wskazówek do pracy z dziećmi z ADHD, współpracy między placówką a rodzicami. Nadal brak orzeczeń w związku z diagnozą ADHD. 

Jak zatem dziecko z ADHD ma dobrze funkcjonować, rozwijać się i wykorzystywać swój potencjał?

Stworzone zalecenia dla nauczycieli mogą w tym pomóc. Warto również zapoznać się z artykułem, w którym zostały nakreślone ważne objawy ADHD, które mogą być sygnałami dla nauczycielek i nauczycieli. Pomocne mogą być także strategie dla nauczycieli, które znajdują się TUTAJ.

Dzieci z ADHD w szkole — czego o nich nie wiemy? Informacje o ADHD dla nauczycieli.
Jarosław Jóźwiak
Jarosław Jóźwiak
Dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak jest lekarzem psychiatrą specjalizującym się w tematyce ADHD i psychiatrii perinatologicznej, laureatem wielu nagród naukowych m.in. Premiera RP, Polskiej Akademii Nauk, Ministra Zdrowia. Jest współzałożycielem i Dyrektorem Medycznym klinik ALMA Centrum Terapii Kobiety i Dziecka. Jego zainteresowania naukowe dotyczą neurobiologii, chorób psychiatrycznych i neurologicznych.

powiązane artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

67,326FaniLubię
53,600ObserwującyObserwuj
10,300ObserwującyObserwuj
1,759ObserwującyObserwuj
122,000SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły