Home ADHD Bóle głowy w ADHD jako objaw zaburzenia i powikłanie leczenia

Bóle głowy w ADHD jako objaw zaburzenia i powikłanie leczenia

bóle głowy w ADHD

Bóle głowy w dzieciństwie to dość częsta dolegliwość, która dotyka 58% osób. Mogą one prowadzić do zaburzeń snu, zaburzeń emocjonalnych, pogorszenia relacji z rówieśnikami i gorszych wyników w szkole.

Ustalono, że u osób z ADHD, bóle głowy pojawiają się dość często, co prowadzi do nasilenia się zaburzeń poznawczych wynikających z ADHD. Dotychczas jednak nie było wiadomo, czy są one związane z ADHD, czy np. ze stosowanym leczeniem.

W przeprowadzonej kilka miesięcy temu metaanalizie autorzy próbowali ocenić: 1. czy ADHD jest związane z bólami głowy oraz 2. czy leczenie ADHD jest związane z bólami głowy.

Analizowane publikacje – częstość bólów głowy w ADHD

Przeanalizowano 12 prac obejmujących 267 tysięcy dzieci i nastolatków z ADHD oraz 2,5 miliona dzieci bez ADHD (jako grupę porównawczą).

Wyniki – częstość bólów głowy w ADHD

Sumaryczna analiza wszystkich badań wykazała, że w grupie dzieci z ADHD bóle głowy zdarzają się 2x częściej, niż w grupie dzieci bez tego zaburzenia.

Analizowane publikacje – bóle głowy jako efekt leczenia ADHD

W ramach drugiej analizy przyjrzano się 58 publikacjom dotyczącym leczenia ADHD, opisującym 8 tys. dzieci i nastolatków z ADHD oraz 4 tys. dzieci zdrowych w grupie porównawczej.

Wyniki – bóle głowy jako efekt leczenia ADHD

Amfetamina nie wydaje się zwiększać częstości bólów głowy u pacjentów, natomiast metylofenidat związany jest z większą o 33% częstością bólów głowy, atomoksetyna 29%, a guanfacyna 43%. W grupie przyjmującej placebo, częstość bólów głowy wynosiła 13% u dzieci młodszych i 16,5% u nastolatków. W jedynym badaniu oceniającym wpływ bupropionu na bóle głowy nie stwierdzono podwyższenia częstości tego problemu.

Co ciekawe, jeśli chodzi o różne postaci metylofenidatu, to bóle głowy zdarzały się częściej jedynie w przypadku postaci o przedłużonym działaniu, a nie form krótkodziałających. Częstość bólów głowy w grupie metylofenidatu krótkodziałającego i placebo była porównywalna.

NO COMMENTS