Home AKTUALNOŚCI Ciepłota ciała a depresja

Ciepłota ciała a depresja

Depresja dotyka coraz większej liczby osób na całym świecie. W miarę zwiększania się świadomości problemów związanych z depresją, istnieje pilna potrzeba poszukiwania nowych sposobów jej diagnozowania i leczenia. Jednym z potencjalnie istotnych czynników stała się temperatura ciała.

Jak sugerują niektóre badania – może ona odgrywać istotną rolę w patogenezie tego schorzenia.

Na gruncie badań naukowych pojawia się coraz większe zainteresowanie związkiem między temperaturą ciała a objawami depresji. Analiza ponad 20 000 osób wskazuje na potencjalne znaczenie zmienionej temperatury ciała jako czynnika wpływającego na nasilenie objawów depresyjnych.

Badanie naukowe

Artykuł zatytułowany “Elevated body temperature is associated with depressive symptoms: results from the TemPredict Study” omawia badanie przeprowadzone przez Ashley E. Mason, Patricka Kasla i współpracowników, które zostało opublikowane w Scientific Reports. Bada ono związek między podwyższoną temperaturą ciała a objawami depresyjnymi.

Badanie to rozpoczyna się od założenia, że wcześniejsze badania na małych próbach wykazały korelacje między zmienioną temperaturą ciała a depresją. Celem badania było przetestowanie następujących hipotez:

• większa ciężkość objawów depresji jest związana z wyższą temperaturą ciała,
  • mniejszymi różnicami między temperaturą ciała w stanie czuwania a snem,
  • niższą amplitudą dobowej temperatury ciała.

Metodologia

W badaniu wykorzystano dane obejmujące zarówno samoopisową temperaturę ciała (za pomocą standardowych termometrów), ocenę temperatury ciała na odległość (za pomocą noszonego sensora zbierającego dane fizjologiczne co minutę), oraz samoopisowe objawy depresyjne od ponad 20 000 uczestników przez około 7 miesięcy jako część badania TemPredict.

Wyniki badania

Wyższe wyniki samoopisowe i oceniane przez sensor temperatury ciała w stanie czuwania były związane z większą ciężkością objawów depresji. Niższa amplituda dobowej temperatury ciała miała tendencję do związku z tymi objawami.

Wnioski

Odkrycia te, pochodzące z dużej próby, replikują i rozszerzają wcześniejsze dane. Wskazują one na zmiany temperatury ciała jako potencjalnie istotne czynniki w etiologii depresji. Mogą one mieć implikacje dla rozwoju nowych podejść do leczenia zaburzeń depresyjnych. Badanie podkreśla pilną potrzebę identyfikacji i wdrażania nowych terapii dla tej choroby. Depresja jest zaburzeniem psychicznym, które dotyka coraz większą liczbę osób na całym świecie. Zrozumienie związku między temperaturą ciała a objawami może otworzyć drzwi do nowych, innowacyjnych metod terapeutycznych. Te z kolei, mogą pozytywnie wpłynąć na życie osób cierpiących na to zaburzenie.

Czytaj także: Masa ciała a depresja

NO COMMENTS