piątek, 29 marca, 2024

FDA zatwierdziła pierwszy test in vitro do diagnostyki choroby Azheimera

Choroba Alzheimera to postępująca choroba neurodegeneracyjna, która stanowi najczęstszą formę otępienia. U pacjentów dochodzi do pogorszenia pamięci, funkcji wykonawczych oraz zmiany zachowania. W coraz bardziej zaawansowanych postaciach, choroba Alzheimera znacznie upośledza życie, także poprzez osłabienie ośrodków apetytu i pragnienia.

Choroba Alzheimera dotyczy nawet 60-70% osób z otępieniem. Mimo że jak dotąd brak jest skutecznych terapii celowanych (choć niedawno stwierdzono, że wysiłek fizyczny może dość mocno ograniczać rozwinięcie się otępienia), poszukuje się skutecznych i obiektywnych metod diagnostycznych, ponieważ aktualnie brak jest takich metod.

FDA zatwierdza pierwszy test

Dlatego bardzo ciekawie brzmi informacja prasowa mówiąca o tym, że amerykańska Administracja ds. Żywności i Leków (FDA), organ regulacyjny produkty lecznicze w USA, zatwierdził do wprowadzenia na rynek pierwszy test laboratoryjny, który ma wspomóc rozpoznawanie choroby Alzheimera. Test nazywa się Lumipulse G i jest produkowany przez firmę Fujirebio Inc.

W jaki sposób działa ten test?

Test mierzy w płynie mózgowo-rdzeniowym stężenie dwóch wariantów amyloidu beta, białka, którego odkładanie się w mózgu jest związane z chorobą Alzheimera. Wynik pozytywny sugeruje, że u pacjenta w mózgu znajdują się tzw. blaszki amyloidowe (oznaka m.in. choroby Alzheimera).

Obecność blaszek amyloidowych może być z całą pewnością stwierdzona jedynie za pomocą badania PET, co jest drogie i wiąże się z narażeniem człowieka na promieniowanie (w Polsce urządzeń do PET jest stosunkowo mało, zatem stanowi to dodatkowy czynnik ograniczający wykonywanie badania).

Ograniczenia testu

Wyraźnie jednak należy stwierdzić, że test nie stawia rozpoznania choroby Alzheimera. Test mówi jedynie o podwyższeniu stężenia białka amyloidowego, co jeszcze nie oznacza rozwinięcia się choroby. Jak wspomniałem powyżej, blaszki amyloidowe obecne są nie tylko w chorobie Alzheimera, ale także np. w otępieniu z ciałami Lewy’ego. Co więcej, u wielu osób mogą pojawić się blaszki bez objawów otępienia.

Dlatego, jak zawsze powtarzam pacjentom, o każdym rozpoznaniu medycznym decyduje lekarz, na podstawie bezpośredniego badania fizykalnego lub psychiatrycznego oraz analizy badań/testów dodatkowych.

Więcej o zagadnieniach związanych ze zdrowiem psychicznym opowiadamy na naszym kanale YT PsychiatraPlus.