piątek, 29 marca, 2024

Wiemy już dlaczego wspólna praca z drugą osobą poprawia koncentrację

Osoby z zaburzeniem hiperaktywnym (ADHD) bardzo często mają deficyty w zakresie utrzymywania uwagi na zadaniu. Z tego powodu dzieci z ADHD czasami borykają się z problemami w nauce. Kiedy zadanie wydaje się dla nich zbyt nieciekawe lub wręcz nudne, rezygnują z jego rozwiązania. Niski próg frustracji dodatkowo pogarsza sprawę.

W takiej sytuacji często pomaga wspólna praca nad zadaniem z rodzicem, nauczycielem wspomagającym lub korepetytorem. Często to samo zadanie, kiedy jest rozwiązywane przy drugiej osobie, która pomaga w rozwiązywaniau (oczywiście tylko pomaga, a nie rozwiązuje za dziecko), staje się znacznie prostsze do rozwiązania.

Nowe badanie opublikowane w piśmie Neurophotonics rzuca więcej światła na mechanizm tego zjawiska.

Schemat badania

W badaniu tym 39 par ochotników poproszono o wspólne zaprojektowanie wnętrza wirtualnego pokoju. W czasie zadania aktywność mózgową uczestników monitorowano za pomocą funkcjonalnej spektroskopii w bliskiej podczerwieni.

Jednocześnie monitorowano interakcje między uczestnikami (np. wzajemne spojrzenia na siebie). Interakcje te mapowano w odpowiednich punktach czasowych z aktywnością poszczególnych regionów mózgu.

Uczestników proszono również o wykonanie tego zadania samemu oraz w parach, dzięki czemu możliwe było porównanie aktywności mózgu pracującego w pojedynkę i w parze.

Wyniki

Okazało się, że populacje neuronów w jednym mózgu były synchronicznie aktywowane z podobnymi populacjami neuronów w drugim mózgu, kiedy uczestnicy współpracowali ze sobą w celu wykonania zadania. Wyglądało to tak, jakby dwa mózgu funkcjonowały razem, jako jeden system.

Wspólna praca prowadziła do silnej aktywności w górnych i pośrodkowych regionach skroniowych oraz w określonych częściach kory przedczołowej w prawej półkuli mózgu.

Wspólna aktywność była najsilniejsza, gdy uczestnicy podnosili wzrok, by spojrzeć na siebie. Doowodzi to dużego znaczenia interakcji społecznej.

Jarosław Jóźwiak
Jarosław Jóźwiak
Dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak jest lekarzem psychiatrą specjalizującym się w tematyce ADHD i psychiatrii perinatologicznej, laureatem wielu nagród naukowych m.in. Premiera RP, Polskiej Akademii Nauk, Ministra Zdrowia. Jest współzałożycielem i Dyrektorem Medycznym klinik ALMA Centrum Terapii Kobiety i Dziecka. Jego zainteresowania naukowe dotyczą neurobiologii, chorób psychiatrycznych i neurologicznych.

powiązane artykuły

13,423FaniLubię
1,473ObserwującyObserwuj
19,800SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły