Home ADHD Wpływ stymulantów stosowanych w ADHD na przebieg i powikłania COVID-19

Wpływ stymulantów stosowanych w ADHD na przebieg i powikłania COVID-19

Osoby z ADHD częściej chorują na COVID i częściej doznają powikłań.

Środki stymulujące (amfetamina i metylofenidat) to podstawowe leki wykorzystywane w leczeniu ADHD. Ich skuteczność jest bardzo wysoka, a stosowanie – u odpowiednio dobranych pacjentów – najczęściej jest bezpieczne i obarczone dość małą liczbą ewentualnych działań niepożądanych.

W dobie pandemii koronawirusa pojawia się jednak pytanie, czy stosowanie stymulantów w ADHD ma wpływ na przebieg infekcji COVID-19. Wielu pacjentów dopytuje mnie o to, a ponieważ właśnie pojawiła się publikacja na ten temat, postanowiłem ją Państwu opisać.

Po pierwsze, wiemy już z wcześniejszych badań, że osoby dorosłe z ADHD częściej zarażają się COVID-19 i częściej mają ciężki przebieg tego schorzenia. Co więcej, osoby z ADHD mają cięższe objawy oraz częstsze hospitalizacje na skutek COVID-19.

Autorzy przeprowadzonego niedawno badania postanowili sprawdzić, czy przyjmowanie leków na ADHD – amfetaminy i metylofenidatu – ma wpływ na te powikłania infekcji. W tym celu z bazy danych osób ubezpieczonych w USA wybrali pacjentów z rozpoznaniem ADHD, których podzielili na dwie podgrupy: osoby przyjmujące stymulanty w czasie infekcji COVID-19 oraz nieprzyjmujące stymulantów.

Za osoby przyjmujące stymulanty uznano wszystkich, którzy w przeciągu 12 miesięcy przez zachorowaniem na COVID-19 otrzymali przynajmniej 1 receptę na stymulanty. Z badania wyłączono osoby z ADHD leczone innymi lekami. Grupa stymulantów liczyła 28 tys. osób, natomiast grupa bez stymulantów 42 tys. osób, a zatem były to bardzo duże grupy badawcze. Dzięki temu znamienność statystyczna badania była bardzo wysoka (tzn. jego wyniki są bardzo wiarygodne).

Wyniki badania

Osoby leczone stymulantami były o 15% rzadziej otyłe, o 33% rzadziej paliły papierosy, o 30% rzadziej nadużywały alkoholu, o 33% rzadziej używały opiatów, o 52% rzadziej paliły marihuanę, o 57% rzadziej stosowały kokainę i o 37% rzadziej nadużywały stymulantów.

Jeśli chodzi o infekcję COVID-19, to osoby te były o 28% rzadziej przyjmowane na SOR, o 25% rzadziej hospitalizowane, o 40% rzadziej występowała konieczność ich przyjęcia na oddział intensywnej terapii i wreszcie o 33% rzadziej umierały z powodu infekcji.

Jak często powtarzam pacjentom, stymulanty u osób z ADHD nie tylko często poprawiają jakość życia, ale wręcz ratują życie. Takie wnioski można było dotychczas wysnuć np. na podstawie badań mówiących o niższym ryzyku wypadków drogowych wśród osób z ADHD przyjmujących stymulanty. W dobie pandemii COVID-19 leczenie stymulantami nabiera nowego znaczenia..

Osoby zainteresowane tematyką najnowszych informacji naukowych ze świata ADHD zapraszamy na naszą grupę ADHD u dzieciADHD u kobiet oraz ADHD u dorosłych.

Zapraszam też do subskrybowania naszego kanału na YT, gdzie zajmujemy się tematyką ADHD.

NO COMMENTS