czwartek, 25 kwietnia, 2024

Zaburzenia nastroju związane z hormonami płciowymi u kobiet z ADHD

Jak już kilkukrotnie pisałem, np. tutaj i tutaj, u kobiet z ADHD częściej stwierdza się zaburzenia hormonalne. Także fakt, że zaburzenia depresyjne u kobiet z ADHD najczęściej rozpoczynają się w okresie dojrzewania płciowego lub tuż po nim świadczy o prawdopodobieństwie związku między ADHD i produkcją hormonów płciowych.

W zeszłym roku wykonano badanie, którego celem było przyjrzenie się trzem fazom zmian hormonalnych u kobiet, w czasie których występuje zwiększone ryzyko depresji: przedmiesiączkowemu zaburzeniu dysforycznemu (PMDD), depresji okołoporodowej oraz objawom depresyjnym związanym z menopauzą.

W tym celu przeprowadzono wywiad z 209 kobietami z ADHD w wieku 18-71 lat. Kobiety poproszono o wypełnienie odpowiednich testów (Neuropsychiatric Interview Plus 5.0.0 dla PMDD, Edynburskiej Skali Depresji Poporodowej dla depresji poporodowej oraz Greene Climacteric Scale dla zaburzeń klimakteryjnych).

Przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne stwierdzono u 45,5% kobiet z ADHD, w porównaniu do 28,7% kobiet w populacji ogólnej. Co więcej, u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną objawy te były mniej nasilone, natomiast u kobiet stosujących leki przeciwdepresyjne objawy te były bardziej nasilone.

Spośród 85 kobiet, które urodziły co najmniej 1 dziecko aż 45 (57,6%) miało depresję poporodową (!). W populacji ogólnej wskaźnik ten wynosi około 20%.

Spośród 37 kobiet, które przekroczyły wiek reprodukcyjny, 18 było w wieku okołomenopauzalnym, a 19 przeszły menopauzę. Kobiety te zgłaszały 4x bardziej nasilone objawy depresyjne, 4x bardziej nasilone objawy somatyczne, 2,5x bardziej nasilone objawy dysfunkcji seksualnych.

Jest to pierwsze badanie opisujące w tak kompleksowy sposób zaburzenia hormonalne wpływające na nastrój u kobiet.

Osoby zainteresowane tematyką najnowszych informacji naukowych ze świata ADHD zapraszamy na naszą grupę ADHD u dzieciADHD u kobiet oraz ADHD u dorosłych.