czwartek, 27 czerwca, 2024

Rutyna w domu zmniejsza nasilenie objawów ADHD u nastolatków

Nowe badanie opublikowane w piśmie Sleep wykazało, że na nasilenie objawów ADHD u nastolatków wpływa brak rutyny w domu i niewłaściwa higiena snu.

W ramach badania 259 par matka-dziecko wypełniło wiele testów oceniających nasilenie objawów ADHD. Były nimi jakość snu, porządek dnia i higienę snu. Autorzy badania ocenili, że chaos w domu związany z nieuporządkowanym rytmem dnia oraz higiena snu to istotne mediatory związku między objawami ADHD a słabą jakością snu.

Wyniki sugerują, że poprawa codziennej rutyny i stabilności gospodarstwa domowego jest ważną strategią, którą należy rozważyć, gdy rodzice starają się poprawić jakość snu u nastolatków z objawami ADHD.

Czytaj także: Wpływ bodźców słuchowych na jakość snu

Wprowadzenie lepszej struktury dnia w domu może nie tylko poprawić higienę snu. Potencjalnie wpłynie także na jakość snu u nastolatków z objawami ADHD. Warunkiem skutecznych interwencji behawioralnych z elementami higieny snu jest ukierunkowanie na rutynowe działania całego gospodarstwa domowego, a nie tylko jednostki.

Czytaj także: Jak dbać o higienę snu – poradnik

Oznacza to, iż dla nastolatka z ADHD, który ma problemy z opanowaniem swoich objawów, bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na ich nasilenie jest uporządkowany rytm dnia rodziny. Wspólne posiłki i wieczorne wyciszanie się przed snem, mogą znacząco podnieść jakość życia nastolatka.

Czytaj także: Leczenie dzieci i nastolatków z ADHD w USA

Amerykańska Akademia Medycyny Snu zaleca, aby nastolatkowie w wieku od 13 do 18 lat spali od 8 do 10 godzin. Zdrowy sen wiąże się z lepszymi wynikami zdrowotnymi. Dotyczy poprawy uwagi, zachowania, uczenia się, pamięci, regulacji emocjonalnej, jakości życia oraz zdrowia psychicznego i fizycznego.