wtorek, 23 kwietnia, 2024

Astma może być czynnikiem przepowiadającym ADHD

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, znany także pod polską nazwą zaburzenia hiperkinetycznego oraz ADHD, to zaburzenie neurorozwojowe. Objawy zespołu mogą być bardzo różne u różnych osób, ale najczęściej polegają na nadpobudliwości, zaburzeniach koncentracji, czy zaburzeniach regulacji emocji.

ADHD to bardzo skomplikowany problem zdrowotny również z tego powodu, że u osób z tym zaburzeniem bardzo często współistnieją inne choroby/zaburzenia. Często nie dotyczą one neurologii czy psychiatrii, ale kardiologii, ginekologii czy alergologii.

Do tego typu zaburzeń/problemów zdrowotnych zaliczamy m.in. alergie, padaczkę, zespół policystycznych jajników, zaburzenia hormonalne u kobiet i otyłość.

Astma

Astma to najczęstsza przewlekła choroby układu oddechowego na świecie. Badania wskazują, że cierpi na nią 3-5% osób w krajach o niskich dochodach oraz ponad 20% w krajach o wysokich dochodach.

Choroba ta charakteryzuje się często napadami astmatycznymi, z krótkim oddechem, poczuciem ucisku w klatce piersiowej i świszczącym oddechem (szczególnie u dzieci).

Objawy astmy mogą zaostrzać się przy wysiłku fizycznym, kiedy powietrze jest suche i zimne, mogą też być wyzwalane przez czynniki drażniące, jak opary, pył czy dym, albo alergeny takie jak pyłki, grzyb, fragmenty skóry, roztocza.

U niektórych osób astma może mieć niewielkie nasilenie, u innych stanowi duży problem medyczny, który utrudnia codzienne funkcjonowanie. W ekstremalnych przypadkach napady astmy mogą prowadzić do zagrożenia życia.

Współwystępowanie astmy z ADHD

Ponieważ astma należy do grupy chorób o podłożu alergicznym, już dawno podejrzewano, że może częściej współwystępować z ADHD.

I rzeczywiście, w dotychczas wykonanych meta-analizach twierdzenie to zostało potwierdzone. W pierwszej pracy Miyazaki i wsp. przeanalizowali pięć badań obejmujących dzieci do 18 r.ż. z rozpoznaniem ADHD. Stwierdzono, że ryzyko astmy u dzieci z ADHD jest o 80% większe, niż w populacji ogólnej. Nie stwierdzono związku między alergiami pokarmowymi i ADHD. Dzieci z ADHD miały jednak również nieco większe ryzyko kataru siennego, atopowego zapalenia skóry i alergicznego zapalenia spojówek.

W kolejnej meta-analizie Schans i wsp. analizowali częstość chorób alergicznych u dzieci z i bez ADHD. W podsumowali stwierdzili, że dzieci z ADHD mają o 34% większe ryzyko atopowego zapalenia skóry oraz o 52% większe ryzyko kataru siennego.

Autorzy drugiego badania stwierdzili również, że wcześnie pojawiająca się astma jest czynnikiem predykcyjnym (przepowiadającym) późniejsze rozpoznanie ADHD.

W najnowszej meta-analizie, która objęła ogromną grupę ponad 210 tys. pacjentów z ADHD i 3 milionów osób bez ADHD oceniono, że ryzyko astmy u osób z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej jest o 53% większe, niż w populacji ogólnej.

Osoby zainteresowane tematyką najnowszych informacji naukowych ze świata ADHD zapraszamy na naszą grupę ADHD u dzieciADHD u kobiet oraz ADHD u dorosłych.

Zapraszam też do subskrybowania naszego kanału na YT, gdzie zajmujemy się tematyką ADHD.