wtorek, 23 kwietnia, 2024

Bóle głowy w ADHD mogą nie być efektem metylofenidatu

Zaburzenie hiperkinetyczne (ADHD, attention deficit hyperactivity disorder) to jedno z zaburzeń neurorozwojowych o bardzo wysokiej częstości występowania ok. 10% populacji.

Głownymi lekami stosowanymi w tym zaburzenu są tzw. stymulanty, czyli leki amfetaminowe. Blokują one wychwyt zwrotny dopaminy i noradrenaliny zwiększając w ten sposób dostępność tych neuroprzekaźników. Dodatkowo amfetamina zwiększa wydzielanie dopaminy do szczeliny synaptycznej.

Do głównych działań niepożądanych stymulantów należą obniżenie apetytu, bóle głowy i bóle brzucha.

Dziś dokonując okresowego przeglądu literatury nt. ADHD natknąłem się na ciekawy list opublikowany już 10 lat temu w piśmie Journal of Clinical Psychopharmacology, a dotyczący bólów głowy w ADHD.

Jak wiadomo, bóle głowy w ADHD nie muszą wynikać ze stosowania leków. Osoby z ADHD mają 2x częściej bóle głowy, niż osoby bez ADHD, pisałem o tym tutaj.

Czy może być inna przyczyna bólów głowy?

We wspomnianym jednak powyżej liście autorzy przytaczają przypadek swojego pacjenta, 48-latka, u którego rozpoznano ADHD i włączono leczenie. Wkrótce po włączeniu 54 mg metylofenidatu zaczął on odczuwać bardzo silne, wielogodzinne bóle głowy. Jednocześnie zauważył, że znacznie poprawiła się możliwość pracy bez przerw.

Pacjent sam zwrócił uwagę, że od kiedy zaczął stosować metylofenidat przestał spożywać kawę, po prostu nie miał już na nią ochoty. Wcześniej wypijał od 6 do 9 filiżanek kawy. Postanowił więc spróbować powrócić do jej picia. Bóle głowy od razu ustąpiły, natomiast kiedy znowu spróbował odstawić kawę, bóle nawróciły.

Z praktyki klinicznej wiemy, że ogromna część dorosłych, a także niektórzy nastolatkowie stosują kawę i napoje energetyczne w celu poprawy swojego funkcjonowania. W niektórych przypadkach ma to charakter uzależnienia, ponieważ kofeina należy również do grupy stymulantów, a zatem również zwiększa poziom dopaminy i noradrenaliny.

Na podstawie powyższego przypadku autorzy hipotetyzują, że bóle głowy po włączeniu metylofenidatu mogą nie być efektem samego leku, ale raczej odstawienia kawy. W związku z tym, zalecają powolne zmniejszanie ilości spożywanej kawy po włączeniu leków stymulujących.

Osoby zainteresowane tematyką najnowszych informacji naukowych ze świata ADHD zapraszamy na naszą grupę ADHD u dzieciADHD u kobiet oraz ADHD u dorosłych.

Zapraszam też do subskrybowania naszego kanału na YT, gdzie zajmujemy się tematyką ADHD.