piątek, 26 kwietnia, 2024

Najnowsze wpisy
Nowości

Psychodeliki jako antydepresanty w leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej

Psylocybina, która naturalnie występuje w "magicznych grzybkach" ma szansę stać się nowa metodą leczenia w ChAD typu II.

Lit w leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej: monitorowanie stężeń

Lit w leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej jest powszechnie stosowany. Warto znać czynniki, które zmieniają jego stężenie w organizmie.

Choroba afektywna dwubiegunowa a zmiany w mózgu

Choroba afektywna dwubiegunowa prowadzi do nieodwracalnych zmian w mózgu. Warto podkreślić wpływ epizodów maniakalnych na te zmiany.

Zasady leczenia litem w okresie okołoporodowym

Złotym standardem leczenia w chorobie dwubiegunowej jest lit. Lek ten można także stosować w okresie okołoporodowym, choć pod kontrolą specjalisty psychiatrii perinatalnej.

Choroba dwubiegunowa i ciąża

W przypadku braku leczenia w okresie okołoporodowym, choroba dwubiegunowa niestety dość często nawraca. Dlatego farmakoterapia jest zalecaną formą leczenia w ciąży.

Leczenie przeciwpadaczkowe w okresie karmienia piersią

Leki przeciwpadaczkowe stosowane są w wielu wskazaniach, przez co dość często zdarza się, że są przyjmowane przez ciężarne i karmiące piersią. Ich przenikanie do mleka matki jest niewielkie.

Najbardziej skuteczne stabilizatory nastroju w ciąży

Bardzo istotne jest, by kontynuować leczenie stabilizujące nastrój w ciąży i połogu

Redukcja dawek litu przy porodzie nie jest konieczna

Istnieje wiele stabilizatorów nastroju stosowanych w chorobie dwubiegunowej, ale w czasie ciąży stosujemy głównie lit.

Lit może powodować większy wzrost płodu w ciąży

Wyeliminowanie kwasu walproinowego u kobiet w ciąży spowodowało zwiększenie zainteresowania litem

Kwas walproinowy coraz rzadziej stosowany u kobiet z chorobą dwubiegunową

W związki z teratogennym działanie kwasu walproinowego jego użycie spada, ale wydaje się, że w niewystarczającym tempie