poniedziałek, 4 lipca, 2022

Chcesz wzmocnić pamięć? Zapisz się na jogę!

Jeśli nie raz zdarzyło ci się zapomnieć gdzie zostawiłeś klucze albo jak brzmiało hasło twojego loginu, nie musisz od razu sięgać po leki związane z usprawnieniem pamięci albo diagnozować u siebie początki choroby Alzheimera. Wedle najnowszych badań wystarczy, jeśli wprowadzisz do swojego życia choćby bardzo lekkie treningi.

Mózg prawdę ci powie

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine i Uniwersytetu Tsukuba w Japonii przeprowadzili badanie, w którym testowali hipotezę, mówiącą o tym, że ćwiczenia o bardzo niskiej intensywności mogą stymulować ludzki hipokamp i poprawiać pamięć epizodyczną poprzez aktywację funkcjonalną w sieci hipokampa. Przebadali 36 zdrowych młodych dorosłych i odkryli, że nawet pojedynczy 10-minutowy okres łagodnego wysiłku może przynieść znaczne korzyści poznawcze. Poprzez łagodny wysiłek badacze rozumieli takie aktywności jak spacery, jogę czy tai chi. Zaraz po wykonaniu pojedynczej serii ćwiczeń badani umieszczani byli w skanerze i poddawani badaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Analizując skany mózgów, zespół badaczy zauważył lepszą łączność między zakrętem zębatym hipokampa a obszarami korowymi powiązanymi ze szczegółowym przetwarzaniem pamięci.

„Poprawa funkcji hipokampu jest bardzo obiecująca w zakresie poprawy pamięci w codziennych sytuacjach. Hipokamp ma kluczowe znaczenie dla tworzenia nowych wspomnień; jest to jeden z pierwszych obszarów mózgu, który ulega pogorszeniu wraz z wiekiem – i znacznie poważniej w chorobie Alzheimera” – powiedział współkierownik projektu Michael Yassa, profesor UCI.

Jednocześnie zaznaczył, że chociaż wcześniejsze badania koncentrowały się na sposobie, w jaki ćwiczenia napędzają neurogenezę, czyli namnażanie nowych komórek mózgowych w regionach pamięci, to nowe badanie pokazuje bardziej bezpośredni wpływ: wzmocnienie komunikacji między częściami mózgu skupionymi na pamięci.

Co dalej?

Yassa podkreślił obiecującą rolę aplikacji wspomagających wyrabianie dobrych nawyków, na przykład monitorowanie dziennej ilości przebytych kroków. „Nawet krótkie przerwy na spacery w ciągu dnia mogą mieć znaczny wpływ na poprawę pamięci i funkcji poznawczych” – powiedział.

Yassa i jego koledzy z UCI i University of Tsukuba nie zwalniają tempa i rozwijają dalej ten kierunek, badając osoby starsze, które są bardziej narażone na związane z wiekiem upośledzenie funkcji poznawczych. Planują przeprowadzenie badań, które na celu mają sprawdzenie, czy wykonywanie codziennych, krótkich ćwiczeń o niskiej intensywności przez okres kilku tygodni lub miesięcy może mieć pozytywny wpływ na strukturę i funkcjonowanie mózgu u tych osób.

Więcej o poprawie pamięci bez użycia leków można przeczytać tu.

Bibliografia:
https://www.pnas.org/content/115/41/10487

Izabela Kujawa
Izabela Kujawa jest studentką ostatniego roku psychologii na Uniwersytecie SWPS, o specjalizacji z neurokognitywistyki. Najbardziej interesuje się rolą czynników biologicznych i wpływem funkcjonowania mózgu na psychikę, a także wykorzystaniem nowych technologii w terapii.

powiązane artykuły

3,409FaniLubię
1,526ObserwującyObserwuj
107SubskrybującySubskrybuj
- Advertisement -

Popularne artykuły

%d bloggers like this: