sobota, 20 kwietnia, 2024

Ćwiczenia fizyczne chronią przed bólami mięśni związanymi z wiekiem

W jednym z najnowszych badań opublikowanych w piśmie Plos One, wysoki poziom aktywności fizycznej przynajmniej raz w miesiącu chroni przed bólem mięśniowo-szkieletowym odczuwanym w wieku podeszłym.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Portsmouth analizowało dane od prawie 6 tyś. osób w wieku >50 lat. Prawie połowa z nich skarżyła się na ból mięśniowo-szkieletowy, który stanowi jeden z najbardziej rozpowszechnionych problemów zdrowotnych, prowadzącym do obniżenia jakości życia.

Autorzy badania stwierdzili, że wszelka aktywność fizyczna, którą przejawiali badani obniżała ryzyko odczytania bólu, ale z czasem jedynie wysoka aktywność obniżała ryzyko pojawienia się bólu mięśniowo-szkieletowego związanego z wiekiem.

Wydaje się więc, że niewielka aktywność, chociaż pomaga czuć się lepiej niż w przypadku braku aktywności, nie ma długookresowego pozytywnego wpływu na zdrowie człowieka.

Badacze określili także, że stały ból jest bardziej charakterystyczny dla kobiet (prawdopodobnie wynika to z hormonów płciowych), osób z nadwagą i otyłością (w związku z nadmiernym wysiłkiem mięśni i kości) oraz osób o niższym statusie ekonomicznym (prawdopodobnie dlatego, że osoby bogatsze były w stanie uzyskać dodatkową opiekę medyczną).