Wiele osób odwiedza portale społecznościowe, by znaleźć informacje dotyczące ADHD. Badanie filmów na TikToku o ADHD wykazało, że tylko jeden na pięć z nich zawierał merytorycznie przydatne treści.
Media społecznościowe coraz częściej wykorzystuje się do rozpowszechniania informacji na temat zdrowia psychicznego. Treści tworzone przez użytkowników dotyczące zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) to ostatnio jeden z najpopularniejszych tematów zdrowotnych na TikToku. Z pewnością przyczyniło się to do zwiększenia świadomości na temat ADHD. Tymczasem algorytmy TikToka i innych platform kierują się popularnością treści, a nie ich dokładnością. Stąd badacze postanowili sprawdzić, czy jakość filmów o ADHD na TikToku jest odpowiednia.
Czytaj także: Rutyna w domu zmniejsza nasilenie objawów ADHD u nastolatków
Badanie filmów TikToku na temat ADHD
100 najpopularniejszych filmów o ADHD na TikToku zostało sklasyfikowanych jako takie, które wprowadzają w błąd, są przydatne lub informują o osobistych doświadczeniach związanych z tym zaburzeniem. Do ogólnej oceny jakości, zrozumiałości i możliwości wykorzystania filmów zastosowano kryteria porównawcze. Były to narzędzia Patient Education Materials Assessment Tool for Audiovisual Materials (PEMAT-A/V) i Journal of American Medical Association (JAMA).
Filmy uznawano za przydatne, jeśli zawierały naukowo poprawne informacje na temat dowolnego aspektu ADHD. Wśród nich były: objawy i sposób radzenia sobie z nimi, diagnoza, leczenie oraz inne dane, takie jak etiologia, psychopatologia, epidemiologia czy rokowania związane z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
Artykuł dotyczący badania opublikowano w The Canadian Journal of Psychiatry.
Czytaj także: Leki na depresję w ciąży — analiza grupy kontrolnej: rodzeństwa
Wyniki badania. Jeden na pięć filmów na TikToku zawiera przydatne treści o ADHD
Spośród 100 filmów spełniających kryteria 52% sklasyfikowano jako wprowadzające w błąd, 27% jako osobiste doświadczenia, a 21% jako przydatne, merytoryczne treści.
Badanie wykazało, że filmy na TikToku dotyczące ADHD, które wprowadzają w błąd, są szeroko rozpowszechniane i oglądane. Wyniki te są zgodne z wcześniejszymi analizami treści video na tej platformie. Według nich na Tiktoku znajduje się dużo dezinformacji na temat innych schorzeń, w tym trądziku i cukrzycy.
Największym zaangażowaniem cieszyły się treści, które przedstawiały informacje z perspektywy pierwszej osoby i/lub traktowały o osobistych doświadczeniach. Jednocześnie to te filmy najczęściej wprowadzały w błąd. Oznacza to, że użytkowników TikToka mniej przyciągają treści stworzone przez instytucje i pracowników służby zdrowia. Jednak na tej platformie specjalistów od ADHD, którzy publikują video, jest niewiele.
Czytaj także: Leki na ADHD jak cukierki? Szkodliwy artykuł w Gazecie Wyborczej
Informacje o zdrowiu psychicznym w mediach społecznościowych
Platformy mediów społecznościowych są popularnym sposobem udostępniania informacji medycznych w internecie. Jednocześnie użytkownicy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że wiele treści może być nieprawdziwych.
Dezinformacja w sieci, która dotyczy ADHD, może wpływać na opiekę kliniczną oraz wzmacniać stereotypy istniejące w świadomości społecznej. Stąd warto szukać sprawdzonych treści, które tworzą i publikują specjaliści.
Merytoryczne treści dotyczące ADHD znajdziesz między innymi na kanale PsychiatraPlus.