piątek, 19 kwietnia, 2024

Informacje CDC nt. COVID-19 dla kobiet w ciąży

Amerykańska agencja Centers for Diesease Control and Prevention (CDC) opublikowała zalecenia dotyczące COVID-19 dla kobiet w ciąży. Poniżej przedstawiam ich tłumaczenie:

W chwili obecnej nie wiemy, czy kobiety w ciąży są w grupie zwiększonego ryzyka zachorowania na COVID-19, ani czy mogą u nich pojawić się cięższe objawy, niż w populacji ogólnej. Opierając się na aktualnie dostępnych danych, możemy stwierdzić, że wydaje się, że kobiety w ciąży obarczone są takim samym ryzykiem, co kobiety nie będące w ciąży.

Jednak wiemy, że:

• W organizmie kobiet w ciąży dochodzi do zmian, które mogą zwiększać ryzyko niektórych infekcji.
  • U kobiet w ciąży istnieje wyższe ryzyko cięższej choroby przy zakażeniu wirusami z tej samej rodziny, co COVID-19 oraz inne wirusy układu oddechowego, takie jak wirus grypy.

Kobiety w ciąży powinny zabezpieczać się przed wirusem COVID-19

• Unikać osób, które są chore lub były narażone na wirusa.
  • Często myć ręce przy użyciu wody z mydłem lub środków do dezynfekcji zawierających alkohol.
  • Często w ciągu dnia czyścić i dezynfekować powierzchnie.

Niebezpieczeństwo dla ciąży i dziecka

• Kobiety w ciąży są narażony na cięższy przebieg infekcji wirusami z tej samej rodziny, co COVID-19 oraz innych infekcji wirusowych układu oddechowego, takie jak grypa.
  • Kobiety w ciąży powinny zawsze zabezpieczać się przed chorobami.

Przeniesienie wirusa między matką i dzieckiem

• Przeniesienie wirusa od matki do dziecka w czasie ciąży jest mało prawdopodobne, ale po porodzie dziecko jest narażone na przeniesienie wirusa od innych osób.
  • U bardzo niewielkiej grupy dzieci wynik testu w kierunku zakażenia wirusem COVID-19 wkrótce po porodzie był dodatni. Nie wiadomo jednak, czy dzieci te zaraziły się przed czy po porodzie.
  • Wirusa nie wykryto w płynie owodniowym, mleku kobiecym i innych próbkach od matek.

Karmienie piersią przez matkę zakażoną wirusem COVID-19

• Mleko kobiece stanowi ochronę przed wieloma chorobami i stanowi najlepsze źródło substancji odżywczych dla większości niemowląt.
  • Kobieta, wraz z rodziną i pracownikami ochrony zdrowia, powinna zdecydować czy i kiedy rozpocząć lub kontynuować karmienie.
  • W niewielkiej liczbie badań (dotychczas przeprowadzonych), wirus nie był wykrywany w mleku kobiecym; nie wiemy jednak z pewnością, czy matki zakażone wirusem COVID-19 mogą przekazywać wirusa w mleku.
  • Jeśli kobieta jest chora, ale chce karmić bezpośrednio piersią, powinna zakładać maseczkę i myć ręce przed każdym karmieniem.
  • Jeśli kobieta jest chora i woli odciągać pokarm, powinna:
    – Odciągać pokarm, aby nie przestał być produkowany,
    – Stosować własny laktator,
    – Myć ręce przed dotykaniem laktatora lub butelki i przed odciąganiem pokarmu,
    – Postępować zgodnie z zaleceniami dotyczącymi mycia laktatora po każdym jego użyciu, myjąc wszystkie jego części wchodzące w kontakt z mlekiem,
    – Jeśli to możliwe, rozważyć, czy odciągnięte mleko dziecku nie powinna podawać osoba, która jest zdrowa.