wtorek, 23 kwietnia, 2024

Jak radzić sobie ze stanami lękowymi?

Odczuwanie lęku jest naturalną reakcją na bodźce. Każdy z nas z pewnością doświadczył sytuacji, w której ogarnął go lęk. Jednak u niektórych osób występowanie uczucia lęku jest permanentne i nasilone. Zdarza się, że momenty niepokoju utrzymują się, nawet kiedy stresująca sytuacja już minęła. Jeśli odczuwamy utrzymujący się niepokój i napięcie, z którym nie potrafimy sobie poradzić, może to świadczyć o poważnym zaburzeniu wymagającym pomocy specjalisty. Przedłużający się stan lęku wpływa negatywnie na codzienne funkcjonowanie, utrudnia kontakty zawodowe i społeczne oraz wprawia w stan cierpienia emocjonalnego.

Lęk może objawiać się ciągłym zamartwianiem, uczuciem niepokoju, fobiami, atakami paniki. Objawy lękowe mogą również przybierać formę somatyczną taką jak wystąpienie nudności, kłucie w klatce piersiowej czy uderzenia gorąca. Stany lękowe mogą również towarzyszyć chorobom tarczycy i trzustki lub być reakcją na działanie niektórych leków i substancji psychoaktywnych.

Z pewnością uczucie stałego niepokoju jest sytuacją, w której należy podjąć odpowiednie kroki. Z pomocą przyjdzie lekarz psychiatra, który oceni rodzaj lęku i wdroży właściwe leczenie. Przy występowaniu łagodnych symptomów wystarczy niekiedy zmiana trybu życia. Natomiast poważniejsze objawy wymagają podjęcia psychoterapii, niekiedy uzupełnionej farmakoterapią.

Skutecznym rodzajem terapii stosowanej w stanach lękowych jest terapia poznawczo-behawioralna. Dzięki współpracy pacjenta z terapeutą można skutecznie zlikwidować reakcję lękową oraz uzyskać poprawę komfortu życia. Niemniej jednak warto wprowadzić kilka uzupełniających metod, które wzbogacą proces terapeutyczny:

Prowadzenie zdrowego trybu życia (ćwiczenia fizyczne, zdrowe odżywianie, odpowiednia ilość snu).

Ćwiczenia fizyczne są niezwykle ważnym elementem w pozbyciu się lęku. Pomagają zamienić kortyzol (hormon stresu) na endorfiny (hormony szczęścia). Szczególnie relaksująco może działać joga, bieganie, taniec, a nawet lekkie ćwiczenia rozciągające w domowym zaciszu.

Jadłospis z uwzględnieniem magnezu, cynku, tryptofanu, witamin i węglowodanów złożonych również korzystnie wpłynie na ogóle samopoczucie. Te niezbędne substancje znajdziesz w pełnoziarnistych produktach zbożowych, owocach, warzywach i produktach nabiałowych.

Z kolei regularny, 8-godzinny sen pozwala się efektywnie zregenerować oraz sprzyja wyciszeniu i rozluźnieniu całego organizmu.

Ograniczenie spożycia alkoholu i używek

Alkohol daje wrażenie chwilowego poczucia rozluźnienia i ulgi, jednak po tej chwilowej iluzji napoje procentowe nasilają różnego rodzaju lęki. Alkohol uwalnia w organizmie kortyzol mający wpływ na wystąpienie negatywnych stanów. Co więcej, aldehyd octowy zawarty w alkoholu może być przyczyną występowania uczucia lęku oraz nasilać jego objawy. Najlepiej ograniczyć również spożycie substancji będących stymulantami takich jak kofeina zawarta w kawie czy napojach energetycznych.

Znalezienie sposobu na relaks

Warto znaleźć w ciągu dnia trochę czasu na aktywności, które są dla nas przyjemne. Może to być malowanie, słuchanie muzyki, spacer w otoczeniu natury, ćwiczenia medytacyjne. Stosowanie technik relaksacyjnych pozwoli nam się wyciszyć. Dzięki relaksującemu zajęciu nie będziemy skupiali się na negatywnych odczuciach.

Rozwiązywanie konfliktów

Szczególnie istotne jest, aby zadbać o własny rozwój i pozytywne relacje z innymi. W razie konieczności nie unikajmy otwartej rozmowy i nie pozwalajmy, aby konflikty narastały. Umiejętność otwartej komunikacji nie tylko zażegna ewentualne problemy, ale również wzmocni poczucie bliskości. Całościowo wpłynie to na udane relacje przyjacielskie i rodzinne.

Wypróbowanie technik oddychania

W reagowaniu na sytuacje stresowe z pewnością pomoże nauczenie się spokojnego oddychania. Regularne ćwiczenia polegające na głębokich, relaksujących oddechach pomogą zniwelować stres i lepiej sobie radzić przy atakach paniki lub niemocy spowodowanej lękiem. Praktykowanie treningu oddechowego działa pozytywnie na cały organizm i pozwala na zachowanie równowagi hormonalnej.