poniedziałek, 20 maja, 2024

Konopie indyjskie a odczuwanie bólu

Konopie Indyjskie (marihuana) to roślina, która od dawna była używana jako środek medycyny naturalnej. Powszechnie jest uznawana za obiecujący środek w łagodzeniu bólu. Ich naturalne właściwości przeciwzapalne i zdolność do działania na receptory bólu czynią je atrakcyjną opcją terapeutyczną. Amerykańscy naukowcy postanowili przyjrzeć się poziomowi odczuwania bólu przez osoby zażywające konopie indyjskie i osoby, które nie używały marihuany. Ich odkrycie było zaskakujące. Osoby zażywające konopie indyjskie mogą odczuwać większy poziom bólu w ciągu pierwszych godzin po operacjach. Poniżej przedstawiamy szczegóły badania.

Przebieg badania dot. konopi indyjskich

Badanie przeprowadzili naukowcy z American Society of Anesthesiologists. Próba badawcza to 34 521 dorosłych pacjentów. Z czego 1681 było użytkownikami konopi indyjskich. Pacjenci ci przeszli planowe operacje w Cleveland Clinic w okresie od stycznia 2010 do grudnia 2020. Osoby używające konopi indyjskich spożywały narkotyk w ciągu 30 dni przed operacją. Natomiast pozostali pacjenci nigdy nie korzystali z konopi indyjskich.

Wyniki

Badanie wykazało, że osoby zażywające konopie indyjskie doświadczają o 14% większego bólu w ciągu pierwszych 24 godzin po operacji w porównaniu z osobami, które nie spożywają konopi indyjskich.

Dodatkowo, osoby palące konopie indyjskie spożywają o 7% więcej leków opioidowych po operacji. Chociaż nie jest to statystycznie istotne, ma to znaczenie kliniczne.

Czy konopie indyjskie nie łagodzą bólu?

Związek między stosowaniem konopi indyjskich, oceną bólu a spożyciem opioidów po operacji był już publikowany w wielu badaniach na mniejszą skalę. Jednakże wyniki tych badań różniły się od siebie. Część z badań dowiodło, że związki zawarte w konopiach indyjskich, takie jak kannabinoidy, mogą działać na receptory bólu w mózgu. A to prowadzi do zmniejszenia odczuwania bólu. Aczkolwiek pisaliśmy już o badaniach mówiących, że marihuana wcale nie pomaga łagodzić bólu. Badanie przeprowadzone przez American Society of Anesthesiologists miało znacznie większą próbę badawczą. Dlatego wyniki są bardziej wiarygodne.

Z dużym prawdopodobieństwem związki zawarte w konopiach indyjskich sprawiają, że pacjent odczuwa większy poziom bólu po operacjach. Możemy zatem wnioskować, że pacjenci stosujący konopie indyjskie mogą odczuwać większy poziom bólu i wymagają nieco wyższych dawek opioidów po operacji. Personel medyczny powinien brać to pod uwagę. Jednakże badanie nie obejmowało pacjentów z rozpoznanym przewlekłym bólem ani tych, którzy otrzymali znieczulenie miejscowe, co mogło wpłynąć na wyniki. Dlatego konieczne są dalsze badania, aby dokładniej określić wpływ konopi indyjskich na wyniki pooperacyjne.

Karolina Król-Groszek
Karolina Król-Groszek jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swojej pracy towarzyszy dzieciom i dorosłym w przejściu ze strefy komfortu do strefy wzrostu, umożliwiając osiągnięcie wyższego poziomu samorealizacji. Obecnie hiperfoksuje się na neuropsychologii, która pozwala na zrozumienie, w jaki sposób procesy neurobiologiczne i chemiczne wpływają na funkcjonowanie poznawcze i codzienność człowieka.