Home AKTUALNOŚCI Objawy żołądkowe w zakażeniu COVID-19

Objawy żołądkowe w zakażeniu COVID-19

Powszechnie wiadomo jest, że głównymi objawami zakażenia COVID-19 jest kaszel, trudności w oddychaniu i podwyższona temperatura ciała (obecna nawet u 98% pacjentów – stąd pomiary temperatury u ludności), ale niewiele mówi się dotychczas o innego rodzaju  dolegliwościach, tzn. objawach ze strony układu pokarmowego.

Jak to możliwe, że wirus atakujący zazwyczaj układ oddechowy zakaża narządy przewodu pokarmowego? Po tym, jak wirus dostaje się do organizmu przez błony śluzowe (najczęściej ust i nosogardła), przedostaje się do komórek i zaczyna w nich namnażać (tzn. zwielokratniać liczbę cząsteczek wirusowych). Z nosogardła, wraz ze śliną i pożywieniem, przechodzi do przewodu pokarmowego i zakaża znajdujące się tam komórki. U niektórych osób zakażenie to jest na tyle nasilone, że pojawiają się objawy żołądkowe.

Pierwsze badanie na ten temat przeprowadzono w Chinach. Obejmowało ono ponad 200 osób z rozpoznaniem zakażenia COVID-19, hospitalizowanych w Chinach. W badaniu tym stwierdzono, że ok. 1/3 pacjentów miała objawy ze strony przewodu pokarmowego, w tym biegunkę, wymioty lub ból brzucha. U 80% pacjentów odnotowano obniżenie apetytu. Biegunka trwała średnio 5 dni, ale nie była bardzo nasilona. Co więcej, u osób z infekcją układu pokarmowego wydalanie wirusa z organizmu trwało dłużej, niż u osób, u których wirus zajął wyłącznie układ oddechowy.

W najnowszym badaniu wykonanym w USA i obejmującym 116 pacjentów zakażonych COVID-19, objawy ze strony przewodu pokarmowego stwierdzono u 31,9% pacjentów, u większości były to objawy łagodne. 22% pacjentów zgłaszało utratę apetytu, 22% nudności i wymioty, 12% biegunkę. Co ciekawe u 40% odnotowano podwyższenie poziomu enzymów wątrobowych. U wszystkich pacjentów przed pojawieniem się powyższych objawów obecne były również objawy oddechowe.

Co robić w przypadku wystąpienia objawów ze stronu układu pokarmowego?

• Oczywiście przede wszystkim – zostać w domu. Pamiętajmy, że w zdecydowanej większości przypadków infekcja jest samoograniczająca, czyli organizm sam radzi sobie z zakażeniem. Należy więc pozostać w domu, dbać o prawidłowe odżywienie (nieprawidłowa lub niedoborowa dieta jest główną przyczyną problemów zdrowotnych na świecie!), nie wykonywać dużych wysiłków fizycznych.
  • Myć często ręce wodą z mydłem (przez przynajmniej 20 sekund). Można również stosować preparat do dezynfekcji rąk z zawartością alkoholu przynajmniej 60%.
  • Najlepiej, by osoba z podejrzanymi objawami miała oddzielną sypialnię i łazienkę.
  • W przypadku biegunki – dużo pić (aby uzupełnić ewentualne niedobory płynów).

W razie pogorszenia stanu zdrowia, szczególnie pojawienia się problemów z oddychaniem, skontaktować się ze stacją SANEPID lub z infolinią NFZ tel. 800 190 590, gdzie pacjenci mogą uzyskać informacje o dalszym postępowaniu.

2 COMMENTS