środa, 24 kwietnia, 2024

Oddziaływania niefarmakologiczne u kobiet z ciążą wysokiego ryzyka

Ciąża wysokiego ryzyka to ciąża, w czasie której istnieją dowody na rzeczywiste lub potencjalne zagrożenie życia lub zdrowia mamy i/lub dziecka w związku z zaburzeniem lub sytuacją związaną z ciążą. Wiele kobiet w takiej sytuacji odczuwa niepokój, chwiejność emocjonalną, niepewność, co czasami prowadzi też do trwałego obniżenia nastroju (według niektórych badań jest to nawet 58% kobiet z ciążą wysokiego ryzyka).

Często zdarza się, że kobiety z tego typu zaburzeniami psychicznymi w ciąży obawiają się stosować leki na powyższe problemy. Poszukują innych metod radzenia sobie z problemem lęku i złego samopoczucia. I słusznie, bo – jak zawsze przypominam moim Pacjentkom – psychiatria okołoporodowa opiera się przede wszystkim na wsparciu.

W niedawno przeprowadzonej analizie, autorzy przyjrzeli się niefarmakologicznym interwencjom, które są stosowane w przypadku zaburzeń psychicznych w ciąży. Należą do nich terapia behawioralno-poznawcza, joga, ćwiczenia relaksacyjne, wsparcie psychologiczne, psychoedukacja i akupresura.

Autorzy przeanalizowali piętnaście badań obejmujących 1723 kobiety z ciążą wysokiego ryzyka. Nie udało się potwierdzić pozytywnego wpływu ćwiczeń relaksacyjnych, wsparcia psychologicznego, psychoedukacji i akupresury. Analiza wykazała, że terapia behawioralna-poznawcza i joga mogą pomagać kobietom z ciążą wysokiego ryzyka.

Jest to zgodne z wcześniej przeprowadzonymi badaniami, ktore opisywałem.