joga-w-ciąży-1

Efekt ćwiczenia jogi w ciąży na przebieg porodu

Ćwiczenia z jogi wykonywane w ciąży mają ogromy wpływ na zdrowie matki i dziecka. Zmniejszają stres, ale także hamują odczuwanie bólu.

Jak niedawno pisałem, aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia matki jak i dziecka. W obecnym czasie, gdy chodzenie na spacery i inne formy aktywności na świeżym powietrzu są utrudnione lub niemożliwe, wiele osób zwraca się w kierunku jogi.

Ukazała się właśnie metaanaliza podsumowująca badania oceniające wpływ jogi na poród. Stwierdzono, że uprawianie jogi w ciąży poprawia warunki porodu drogami natury, zmniejsza częstość porodów przedwczesnych i skraca czas trwania akcji porodowej. Co bardzo istotne, odpowiednio dopasowane ćwiczenia jogi wykonywać mogą także kobiety z ciążą zagrożoną, z zaleceniem pozostawania w łóżku. Kiedy kobiety takie podzielono na dwie grupy i u jednej z nich prowadzono dwa razy w tygodniu zajęcia z jogi stwierdzono, że już po trzech pierwszych zajęciach kobiety ćwiczące jogę wykazywały znacznie mniejsze nasilenie objawów depresyjnych i lękowych. W innej pracy, w 30-minutowych zajęciach z jogi brało udział 15 kobiet z ciążą wysokiego ryzyka. Wszystkie z kobiet pytanych przy wypisie stwierdziły, że zajęcia pomogły zmniejszyć stres związany z zagrożeniem. Z ich opinią zgodziły się również położne zajmujące się kobietami – one także potwierdziły niższy stres u pacjentek i brak negatywnego wpływu na przebieg ciąży.

W celu zminimalizowania ryzyka dla kobiet z ciążą zagrożoną, zbadano, w jaki sposób wpływa joga na kobietę i dziecko. W badaniu brało udział 19 kobiet w 32-39. tygodniu ciąży, w średnim wieku 32 lata. W czasie zająć tętno matki znacznie wzrosło (maksymalnie do 125 uderzeń/minutę, w porównaniu do 90/minutę w spoczynku), jeśli natomiast chodzi o płód, nie stwierdzono deceleracji (niebezpiecznych dla dziecka). Nie wykazano w ogóle statystycznie znamiennych różnic w tętnie płodu pomiędzy spoczynkiem, a okresem ćwiczeń jogi.

Problemy ze snem są częstą dolegliwością zgłaszaną przez kobiety w ciąży – stąd lek nasenny jest drugim spośród wszystkich leków przyjmowanych w ciąży. W metaanalizie opublikowanej kilka tygodni temu, a badającej różne sposoby na walkę z bezsennością w ciąży stwierdzono, że istnieją przesłanki przemawiające za korzystnym wpływem jogi na sen.

Na zakończenie chciałem odnieść się do kwestii poruszanej przez wiele mam, szczególnie tych rodzących po raz pierwszy: bólu związanego z porodem. Tak, w tym również joga może pomóc – oceniano to w dwóch badaniach randomizowanych (kobiety w sposób losowy przydzielano do grupy ćwiczącej jogę lub grupy bez ćwiczeń. W pierwszym badaniu kobiety z grupy ćwiczących uprawiały jogę trzy razy w tygodniu, przez godzinę, od 26 do 37 tygodnia ciąży. Następnie oceniano ból porodowy za pomocą 10-stopniowej wizualnej skali bólu przy rozwarciu 3-4 cm oraz dwie i cztery godziny później. Spójrzcie sami na wyniki… (poniżej).

Podsumowując, joga z pewnością ma dobroczynny wpływ na kobietę w ciąży i jej dziecko, nie tylko obniżając stres, ryzyko depresji i problemy lękowe, ale także bardzo wymiernie zmniejszając ból porodowy. Oczywiście zajęcia z jogi powinny być zawsze dostosowane do kobiety i nigdy nie mogą odbywać się wbrew zaleceniom lekarza – wprost przeciwnie powinny być (szczególnie w przypadku ciąży zagrożonej) z nim konsultowane.

Udostępnij wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email