Home CIĄŻA I POŁÓG Rak piersi – czynniki sprzyjąjące i chroniące

Rak piersi – czynniki sprzyjąjące i chroniące

Rak piersi

Rak piersi (poprawna nazwa: rak sutka) to jeden z najczęściej występujących nowotworów u człowieka. Wbrew powszechnej opinii, dotyczy on nie tylko kobiet, bowiem może pojawić się – choć znacznie rzadziej – również u mężczyzn.

Do objawów raka piersi należy pojawienie się guzka wyczuwalnego w tkance piersi, zmiana kształtu lub wielkości piersi, wciągnięcie się brodawki sutka do wnętrza piersi, pojawienie się złuszczania skóry na sutku, zaczerwienienie skóry lub zmiana gładkości powierzchni skóry.

W około 5-10% przypadków rak piersi ma podłoże genetyczne. Do najczęściej znanych genów przyczyniających się do rozwoju tego nowotworu należą geny BRCA. W większości jednak przypadków rak występuje w rodzinie, w której nigdy wcześniej nie było raka piersi. Do czynników przyczyniający się do rozwoju tego nowotworu należą:

• płeć żeńska
  • wiek
  • wcześniejsze występowanie raka sutka (u danej kobiety)
  • otyłość
  • wczesne rozpoczęcie miesiączkowania (przed 12. r.ż.)
  • późniejsza menopauza
  • urodzenie pierwszego dziecka w późniejszym wieku (po 30 r.ż.)
  • spożywanie alkoholu
  • hormonalna terapia zastępcza po menopauzie.

Do czynników chroniących przed rozwojem raka należą ciąża i karmienie piersią. I choć w czasie 3-5 lat po zakończeniu karmienia ryzyko nieznacznie wzrasta, to i tak sumaryczny wpływ ciąży i karmienia jest pozytywny (tzn. ciąża i karmienie chronią długookresowo przed rakiem piersi). Efekt ten jest tym większy, im dłużej kobieta karmiła piersią w czasie swojego życia. Wydaje się więc, że szczególnie kobiety z rodzinnym ryzykiem raka piersi mogą skorzystać na karmieniu piersią.

NO COMMENTS