Obawy rodzica dotyczące wpływu gier komputerowych na rozwój jego dziecka są powszechne i często związane z potencjalnym negatywnym wpływem na rozwój poznawczy. Rodzice obawiają się, że dzieci spędzają zbyt wiele czasu przed ekranem, co może prowadzić do problemów z koncentracją, uczeniem się czy interakcjami społecznościowymi. Wielu dorosłych martwi się także, że niektóre gry, ze względu na swoją treść czy przemoc, mogą mieć negatywny wpływ na zachowanie i emocjonalny rozwój ich dzieci. Jednak nowe wyniki badań stanowią wyzwanie dla tych obaw. Okazuje się, że granie w gry komputerowe nie szkodzi rozwojowi poznawczemu dzieci.
Przebieg badania dotyczącego wpływu gier komputerowych na rozwój dziecka
Naukowcy przeprowadzili badanie, w którym przeanalizowali nawyki związane z grami wideo u 160 uczniów miejskich szkół publicznych. W badaniu przeważali uczniowie z rodzin o niższych dochodach. Badanie uwzględniało grupę dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Ta grupa wiekowa do tej pory nie była dokładnie zbadana. Uczestnicy badania średnio spędzali 2,5 godziny dziennie na grach wideo, a najaktywniejsi gracze nawet 4,5 godziny dziennie.
Zbadano wpływ gier komputerowych na rozwój dziecka. A dokładniej związek między graniem w gry wideo a wynikami dzieci w znormalizowanym teście zdolności poznawczych, znanym jako CogAT. Wyniki wykazały, że ani czas spędzany na grach, ani wybór gatunków gier nie miały istotnego wpływu na wyniki testu CogAT. Wbrew wcześniejszym przypuszczeniom, oznacza to, że nie ma bezpośredniego związku między grami komputerowymi a zdolnościami poznawczymi.
Jednakże badanie wykazało również, że niektóre gry, które promowane są jako edukacyjne, nie dają rzeczywistych efektów. Nie zwiększyły zdolności poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Okazuje się, że gry, które wzmacniają funkcje poznawcze u młodych dorosłych, nie mają takiego samego wpływu na znacznie młodsze dzieci.
Czy zatem wpływ gier komputerowych na rozwój dziecka nie może być negatywny?
Mimo wyników badania, które mówią, że wpływ gier komputerowych na rozwój dzieci nie jest istotny, eksperci ostrzegają, że nadmierna ilość czasu poświęconego na granie może odciągać dzieci od innych bardziej produktywnych czynności jak nauka czy ruch. Jednak należy pamiętać, że różnice między najaktywniejszymi graczami a ich rówieśnikami, którzy nie grali zbyt często w gry, w testach CogAT były niewielkie.
Co więcej, zbyt częste poświęcanie czasu na granie w gry może wpływać na zmniejszenie zdolności empatii dziecka w relacjach międzyludzkich. A także czasami prowadzić do pojawiania się złości i agresji. Dodatkowo może to prowadzić do problemów ze skupieniem uwagi i nudzeniem się w szkole. Dlatego bo dziecku brakuje intensywnych bodźców, które dostarczają im gry komputerowe.
Jaki wniosek możemy wyciągnąć z badania?
Wyniki badania sugerują, że rodzice nie muszą tak bardzo martwić się wpływem gier komputerowych na zdolności poznawcze swoich dzieci. Odpowiednia ilość czasu poświęconego na gry komputerowe jest akceptowalna, pod warunkiem, że nie staje się to obsesyjne. Ważne jest znalezienie równowagi w rozwoju dziecka.
Oczywiście, znalezienie wspólnego języka między rodzicami a dziećmi w kwestii gier komputerowych może być trudne. Jednak dzięki opisanemu badaniu wiemy, że nie trzeba przesadzać z obawami. Kluczowe jest znalezienie równowagi i świadome podejście do rozwoju dziecka. Zachęcam do zapoznania się z naszym artykułem dla rodziców dzieci z ADHD. Oczywiście, wskazówki mogą wykorzystywać rodzice wszystkich dzieci. 🙂