niedziela, 28 kwietnia, 2024

Skuteczne łagodzenie bólu – alternatywa dla opioidów

Łagodzenie bólu to istotny aspekt opieki medycznej, a naukowcy stale poszukują skutecznych alternatywnych środków przeciwbólowych. Ostatnie badania przyniosły obiecujące wyniki, wskazując na wykorzystanie receptorów adrenaliny do łagodzenia bólu. To przełomowe odkrycie przynosi nadzieję na rozwój leków przeciwbólowych, które będą skuteczne i pozbawione negatywnych skutków ubocznych, takich jak uzależnienie i depresja oddechowa.

Nowe substancje pomagające w łagodzeniu bólu

Opiaty mają wiele niepożądanych skutków ubocznych, takich jak nudności, zawroty głowy i uzależnienie. Natomiast w przeciwieństwie do nich nowe substancje łagodzące ból działają poprzez stymulację receptorów adrenaliny. Naukowcy zidentyfikowali substancje, które mają podobne działanie przeciwbólowe do opiatów, ale bez poważnych negatywnych skutków.

Badania przeprowadzone przez międzynarodowy zespół badaczy, pod kierunkiem Katedry Chemii Farmaceutycznej FAU, wykazały, że te odkrycia są istotnym postępem w rozwoju nieopioidowych środków przeciwbólowych. Wyniki badań niedawno opublikowano w renomowanym czasopiśmie naukowym Science.

Opioidy są powszechnie stosowane w leczeniu silnego bólu, ale ich skutki uboczne i uzależniające właściwości stanowią poważne wyzwanie. Aby przeciwdziałać tym problemom, naukowcy starają się opracować alternatywne środki przeciwbólowe, które będą skuteczne i bezpieczne. Profesor Peter Gmeiner z Katedry Chemii Farmaceutycznej prowadzi obiecujące badania w tej dziedzinie.

Rola receptorów adrenaliny w łagodzeniu bólu

Profesor Gmeiner i międzynarodowy zespół naukowców zwrócili swoją uwagę na receptory alfa-2-adrenergiczne, które wiążą adrenalinę. Wcześniej już istniały środki przeciwbólowe, które działały na ten receptor, ale miały działanie uspokajające i były stosowane głównie w warunkach szpitalnych.

leczenie bólu

Celem badaczy jest znalezienie substancji chemicznej, która aktywuje ten receptor bez wywoływania efektu uspokajającego. Przeprowadzono symulacje, podczas których zidentyfikowano około 50 cząsteczek do dalszych badań. Spośród nich dwie spełniły pożądane kryteria i wykazywały dobre właściwości wiązania oraz selektywność w aktywacji odpowiednich białek.

Obiecujące wyniki badań

Dalsze badania nad wybranymi cząsteczkami pozwoliły naukowcom na syntezę agonistów. Natomiast one wykazywały wysokie stężenia w mózgu i skutecznie zmniejszały odczuwanie bólu w badaniach na zwierzętach. Istotnym aspektem tych agonistów jest fakt, że nie powodują sedacji, czyli wywołania farmakologicznego efektu uspokajającego. Nawet przy dużych dawkach.

Oddzielenie właściwości łagodzących ból od uspokajających jest ważnym krokiem w rozwoju nieopioidowych leków przeciwbólowych. Ponadto, syntezowanie i podawanie tych agonistów pacjentom jest względnie proste.

Perspektywy rozwoju leków przeciwbólowych

Reasumując, celem badaczy jest znalezienie związku chemicznego, który aktywuje receptor łagodzenia bólu w ośrodkowym układzie nerwowym bez działania uspokajającego. Godne uwagi są badania nad receptorami alfa-2-adrenergicznymi, receptorami adrenaliny. Okazało się, że mają działania przeciwbólowe podobne do opiatów, ale bez negatywnych skutków.

Należy jednak zaznaczyć, że badania nad tym nowym podejściem są wciąż w fazie podstawowej. Proces opracowywania leków jest skomplikowany i wymaga czasu oraz ścisłej kontroli. Mimo to wyniki tych badań napawają naukowców optymizmem, wskazując na możliwość rozwoju skutecznych i bezpiecznych nieopioidowych leków przeciwbólowych w przyszłości. Wciąż jest wiele pracy do wykonania, ale ta naukowa innowacja stanowi obiecujący krok w kierunku poprawy opieki nad pacjentami cierpiącymi na ból.

Karolina Król
Karolina Król jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród jej zainteresowań naukowych szczególne miejsce zajmuje psychologia dziecka oraz praca z kobietami w ciąży i po porodzie.