czwartek, 4 lipca, 2024

Antykoncepcja hormonalna może wpływać na rozwój depresji u kobiet z ADHD

Szwedzkie badanie wykazało, że kobiety z ADHD mają ponad trzykrotnie większe ryzyko rozwoju depresji w porównaniu z kobietami bez ADHD. Niezależnie od stosowania hormonalnych środków antykoncepcyjnych. Natomiast doustna antykoncepcja hormonalna u kobiet z ADHD zwiększała ryzyko depresji ponad pięciokrotnie w stosunku do innych kobiet! Co na to wpływa? Jak wyglądały wyniki związane z innymi metodami antykoncepcyjnymi? Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami badania w dalszej części artykułu.

Stosowanie antykoncepcji hormonalnej przez kobiety z ADHD a rozwój depresji

W badaniu zaobserwowano istotną interakcję między diagnozą ADHD a stosowaniem doustnych środków antykoncepcyjnych w ryzyku rozwoju depresji. Oznacza to, że ADHD może modyfikować ten związek, sugerując większe ryzyko depresji u kobiet z ADHD stosujących antykoncepcję hormonalną.

Metoda

Przeanalizowano szwedzkie rejestry krajowe, które obejmowały 29767 kobiet z ADHD oraz 763146 kobiet bez ADHD. Kobiety były w wieku od 15 do 24 lat. Sprawdzano postawione przez lekarzy diagnozy z pomocą kodów Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD). Ponadto przeanalizowano ilość przepisanych przez lekarzy leków pobudzających, antykoncepcyjnych i przeciwdepresyjnych.

Każda kobieta była obserwowana od momentu wejścia do badania 1 stycznia 2010 r. lub od swoich 15. urodzin do wystąpienia emigracji, śmierci lub zakończenia obserwacji. Okres obserwacji zakończył się 31 grudnia 2017 r. lub gdy kobieta skończyła 25 lat. Kobiety, u których rozwinęły się choroby będące przeciwwskazaniami do stosowania antykoncepcji hormonalnej zostały usunięte z badania. (Te same diagnozy, które zostały użyte jako kryteria wykluczenia przed rozpoczęciem badania.)

Wyniki

Analizując rejestry krajowe, stwierdzono, że stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych (COC – combined oral contraception) i pigułek progestagenowych (POP – progestogen-only pill) przy jednoczesnym zaburzeniu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi (ADHD) znacząco wpływa na ryzyko rozwoju depresji.

Kobiety z ADHD stosujące doustne środki antykoncepcyjne (COC) miały ponad pięciokrotnie większe ryzyko depresji niż kobiety bez ADHD, które nie zażywały takich tabletek. Analogiczne ryzyko obserwowano u kobiet z ADHD stosujących tak zwane tabletki „dzień po” (POP). Co więcej, samo występowanie depresji u kobiet z ADHD było trzykrotnie wyższe od pozostałych kobiet w populacji. Niezależnie od stosowania jakiejkolwiek antykoncepcji. Jednocześnie depresja poporodowa również inaczej przedstawia się u kobiet z ADHD i tych bez ADHD.

antykoncepcja hormonalna u kobiet z ADHD

Natomiast w niniejszym badaniu nie powiązano żadnego z preparatów antykoncepcyjnych pozajelitowych z większym ryzykiem depresji u kobiet z ADHD. Innymi słowy środki takie jak wewnątrzmaciczna wkładka hormonalna czy antykoncepcja w zastrzyku nie wpływają na depresję u kobiet z ADHD.

Pozajelitowa antykoncepcja hormonalna u kobiet z ADHD

Reasumując wyniki sugerują, że kobiety z ADHD są bardziej podatne na ryzyko depresji podczas stosowania doustnych środków antykoncepcyjnych w porównaniu z kobietami bez ADHD. Może to być związane z wahaniem poziomu hormonalnego w przypadku przyjmowania preparatów doustnych. Kolejną przyczyną mogą być objawy charakterystyczne dla ADHD jak zaburzenia koncentracji uwagi czy współistniejące zaburzenia, które często łączą się z nieregularnym lub niewłaściwym stosowaniem leków na ADHD oraz antykoncepcyjnych.

Warto podkreślić, że preparaty antykoncepcji pozajelitowej, takie jak wkładki hormonalne domaciczne, mogą stanowić skuteczną opcję antykoncepcji u kobiet z ADHD. Ponieważ nie zwiększają one dodatkowego ryzyka rozwoju depresji. W związku z ryzykiem depresji u kobiet z ADHD, przyszłe badania nad bezpieczeństwem antykoncepcji powinny mieć to na uwadze. Po to, aby pomóc lekarzom w wyborze najbezpieczniejszych metody antykoncepcji.

Wnioskujemy, że informacje na temat ryzyka związanego z doustnymi środkami antykoncepcyjnymi oraz korzyści z antykoncepcji pozajelitowej powinny być integralną częścią konsultacji antykoncepcyjnych dla kobiet z ADHD. Dla osób zainteresowanych tematem tutaj opisaliśmy wpływ melatoniny na antykoncepcje hormonalną.

Karolina Król-Groszek
Karolina Król-Groszek jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swojej pracy towarzyszy dzieciom i dorosłym w przejściu ze strefy komfortu do strefy wzrostu, umożliwiając osiągnięcie wyższego poziomu samorealizacji. Obecnie hiperfoksuje się na neuropsychologii, która pozwala na zrozumienie, w jaki sposób procesy neurobiologiczne i chemiczne wpływają na funkcjonowanie poznawcze i codzienność człowieka.