czwartek, 22 lutego, 2024

Dlaczego psychoedukacja jest kluczowa w leczeniu ADHD? 

Wiele osób z ADHD zastanawia się, czy pewnych zachowań i mechanizmów nie wynieśli z domu – nie jest to jednak prawda, ponieważ mózg osoby z tą przypadłością działa nieco inaczej. Z tego powodu psychoedukacja i poznanie strategii na radzenie sobie z codziennością, takich jak zapamiętanie spotkania czy prowadzenie kalendarza, są nieodzownym elementem w leczeniu ADHD.

Europejskie metody leczenia ADHD potwierdzają, że pierwszy krok w procesie terapeutycznym to psychoedukacja. Centrum Terapii ALMA od dwóch lat jest liderem w dziedzinie psychoedukacji i z sukcesami pomaga pacjentom dotkniętych tym problemem. Aż 90% z nich odczuwa poprawę po przebytym cyklu zajęć.

Realizowany program psychoedukacji jest programem dr Safrena stosowanym do leczenia ADHD od wielu lat w Stanach Zjednoczonych i Europie, którego działanie i skuteczność jest potwierdzona badaniami. 

Jaka jest główna korzyść psychoedukacji? Dzięki niej pacjent może dowiedzieć się, w jaki sposób wykorzystać koncentrację będącą efektem farmakoterapii, a co za tym idzie się skupiać na najważniejszych dla niego rzeczach. Przyjmowanie leków bez dodatkowego wsparcia nie jest złotym środkiem i skupia się na zmianie chemii mózgu, w przeciwieństwie do psychoterapii, która pomaga pacjentom zmienić myślenie i daje długofalowe efekty w łagodzeniu uciążliwych objawów ADHD.

Czym jest psychoedukacja?

Psychoedukacja jest cyklem 12 ustrukturalizowanych spotkań – raz w tygodniu pacjent spotyka się z psychologiem/psychoterapeutą, aby pracować nad konkretnymi objawami ADHD.

Specjalista rozmawia na temat problemów i trudności w życiu spowodowanych przez tę dolegliwość. Metoda ta, mimo z góry określonej struktury, jest bardzo dopasowana do potrzeb pacjenta. Kurs psychoedukacji przechodzi się raz w życiu, lecz można go w razie potrzeby później odświeżać. Nie zmienia to jednak faktu, że nabyte umiejętności zostają z nami do końca.

W psychoedukacji wyróżnia się 4 bazowe moduły adresowane do wszystkich, których dotyczy ADHD:

  • Organizacja i planowanie
  • Skłonność do rozpraszania się
  • Myśli automatyczne
  • Prokrastynacja, czyli odkładanie spraw na później

Kolejność jest bardzo ważna, ponieważ wszystkie z nich są ściśle ze sobą połączone i wynikają jeden z drugiego tj. bez modułu organizacji i planowania, pacjent nie poradzi sobie z prokrastynacją.

Kolejne moduły są dopasowywane indywidualnie, kiedy terapeuta pozna mocne i słabe strony pacjenta:

  • Hiperfokus
  • Impulsywność 
  • Agresja
  • Samoocena
  • Perfekcjonizm
  • Asertywność
  • Sposoby uczenia się
  • Komunikacja

Dlaczego psychoedukacja, a nie psychoterapia?

Psychoedukacja jest pierwszym krokiem w zadbaniu o swoje emocje i wyższy komfort życia, natomiast psychoterapię warto podjąć już po niej. Dlaczego? Jeśli pacjent nie przejdzie psychoedukacji, nie będzie wiedział, które z elementów funkcjonowania, myślenia, odczuwania wynikają z ADHD — dlatego jeśli zacznie się od psychoterapii, może okazać się ona nieskuteczna lub dać negatywne efekty. 

Psychoedukacja w przeciwieństwie do psychoterapii nie przepracowuje problemów z dzieciństwa oraz mechanizmów z niego wynikających. Uczy natomiast, jak TU i TERAZ poradzić sobie z objawami ADHD. Z tego względu psychoterapia może okazać się nieskuteczna, jeśli osoba z ADHD nie przejdzie psychoedukacji i będzie się notorycznie spóźniać, nie będzie w stanie się skoncentrować czy regularnie pracować. 

Czy psychoedukacja jest dla mnie, skoro nie mam diagnozy?

Warto wiedzieć, że psychoedukacja jest również dobrą ścieżką dla osób, które podejrzewają u siebie ADHD, ale z różnych powodów nie zostały zdiagnozowane, nie chcą się leczyć lub nie mogą sobie w danym momencie pozwolić na comiesięczne wydatki związane z całościowym leczeniem.

Warto leczyć przyczyny, a nie maskować skutki! Zapraszamy do zapisów na psychoedukację do Centrum Terapii ALMA.

powiązane artykuły

12,870FaniLubię
1,473ObserwującyObserwuj
18,800SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły