piątek, 26 kwietnia, 2024

Infekcje w ciąży a prawdopodobieństwo spektrum autyzmu

Nie od dziś wiadomo, że infekcje matki w trakcie ciąży są niebezpieczne zarówno dla kobiety, jak i płodu. Infekcje kobiet w ciąży są powiązane z ryzykiem wystąpienia u dziecka niepełnosprawności intelektualnej oraz spektrum autyzmu. Naukowcy ze Szwecji postanowili zbadać związek, jaki występuje między tymi dwoma zmiennymi. Sprawdzili, czy istnieje przyczynowa rola zakażenia kobiety w ciąży dla ryzyka autyzmu i niepełnosprawności intelektualnej u dziecka. Poniżej przedstawiam opis i wyniki badania.

Infekcje w ciąży

Infekcje w ciąży mogą nieść za sobą różne konsekwencje. Dużo zależy od rodzaju infekcji i czasu, w którym zostaną zdiagnozowane i leczone. Niektóre infekcje mogą prowadzić do poważnych powikłań dla matki i płodu. Skutkami może być poronienie, przedwczesny poród, zwiększenie ryzyka poważnych powikłań dla dziecka jak niedotlenienie czy zaburzenia neurologiczne. Ponadto niektóre infekcje, takie jak różyczka, cytomegalia czy toksoplazmoza mogą prowadzić do wad wrodzonych u dziecka. Nie można wykluczyć także także powiązania między infekcjami w ciąży a spektrum autyzmu.

Niestety w ciąży nie można brać większości leków. Wiele leków kobieta może brać w ostateczności, jeśli korzyści przewyższają ryzyko. Dlatego tak ważne jest, aby kobiety przed zajściem w ciąże i w jej trakcie regularnie wykonywały badania i dbały o siebie. Pozwala to wykryć i leczyć infekcje we wczesnym stadium i minimalizować ryzyko powikłań.

Badanie powiązania infekcji w ciąży a spektrum autyzmu

Badanie przeprowadzili naukowcy ze Szwecji. Zaprojektowali badanie kohortowe oparte na Krajowym Rejestrze Pacjentów i Medycznym Rejestrze Urodzenia. Uwzględnili dzieci mieszkające w okręgu sztokholmskim w Szwecji, które urodziły się w latach 1987–2010. Wykluczyli dzieci nieurodzone w Szwecji, adoptowane oraz o nieznanych biologicznych rodzicach.

Za pomocą wyżej wymienionych rejestrów zgodnie z oznaczeniami ICD-8, ICD-9 oraz ICD-10 zidentyfikowali kobiety, które w czasie ciąży przeszły infekcje. Natomiast dzieci były obserwowane od urodzenia do: śmierci, wyjazdu ze Sztokholmu, ukończenia 18 roku życia lub 31 grudnia 2016 roku. W zależności, co nastąpiło wcześniej.

Naukowcy zbadali związek między specjalistyczną opieką szpitalną i ambulatoryjną w przypadku jakiejkolwiek infekcji podczas ciąży a prawdopodobieństwem autyzmu lub niepełnosprawności intelektualnej u dziecka.

Wyniki

W badaniu wzięto pod uwagę 549 967 dzieci mieszkających w powiecie sztokholmskim. 267 995 [48,7%] stanowiły dziewczynki, a 281 972 [51,3%] chłopcy. U 445 (1,3%) z 34 013 dzieci, których matka w czasie ciąży przechodziła infekcję, rozpoznano niepełnosprawność intelektualną. Natomiast u 1123 (3,3%) spektrum autyzmu. Jednocześnie u 5087 (1,0%) z 515 954 dzieci, których matki nie miały stwierdzonej infekcji, zdiagnozowano niepełnosprawność intelektualną. A u 13 035 (2,5%) spektrum autyzmu.

Czy rzeczywiście infekcje w ciąży powodują spektrum autyzmu?

Chociaż infekcje u kobiet w ciąży są związane z ryzykiem wystąpienia spektrum autyzmu i niepełnosprawności intelektualnej u ich dzieci, nie ma jednoznacznych dowodów na to, że istnieje związek przyczynowy między infekcjami a autyzmem. Co więcej, wydaje się, że bardziej odpowiedzialne za ten związek mogą być czynniki genetyczne i środowiskowe, które są wspólne dla członków rodziny. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że zapobieganie infekcjom nie zmniejszy częstości występowania autyzmu. Natomiast w przypadku niepełnosprawności intelektualnej nie można wykluczyć przyczynowej roli infekcji u matki.

Osoby zainteresowane tym tematem zachęcam do zapoznania się z artykułem Czy autyzm zaczyna się w życiu płodowym?  Ponadto więcej na temat spektrum autyzmu dowiedzieć się można na naszym kanale YouTube PsychiatraPlus.

Karolina Król
Karolina Król jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród jej zainteresowań naukowych szczególne miejsce zajmuje psychologia dziecka oraz praca z kobietami w ciąży i po porodzie.