piątek, 29 marca, 2024

Jakie leki przeciwpadaczkowe stosować u pacjentów z ADHD, aby nie nasilić objawów tego zaburzenia

ADHD to zaburzenie neuropoznawcze będące zdecydowanie najczęstszym spośród wszystkich zaburzeń psychicznych u dzieci. Z ADHD związane jest występowanie kilku innych zaburzeń/objawów/chorób, w tym padaczka.

Dotychczas nie było wiadomo skąd taka korelacja, ale ostatnie badania (które opisywałem tutaj) rzucają nieco więcej światła na to zagadnienie.

Padaczka to objaw dość częsty u dzieci, jego częstość w tej populacji ocenia się na 3,2-5,5/1000. Około jedna trzecia pacjentów z padaczką ma ADHD. Ponieważ padaczka ma bardzo negatywny wpływ na rozwijający się mózg, lekarze podejmują wszelkie starania, by ograniczyć częstość napadów padaczkowych, szczególnie we wczesnych latach życia.

Z tego punktu widzenia często można usłyszeć pytanie, czy leki stosowane w leczeniu padaczki mogą wpływać na nasilenie objawów ADHD u pacjentów, którzy poza padaczką zmagają się dodatkowo z tym zaburzeniem.

W przeprowadzonej niedawno analizie prac dotyczących tego zagadnienia, autorzy postanowili przyjrzeć się temu, które z leków przeciwpadaczkowych stosowanych u dzieci mogą wywoływać lub nasilać objawy ADHD, przede wszystkim dotyczące zachowania i zdolności poznawczych dziecka.

Na podstawie wszystkich dotychczasowych badań klinicznych, autorzy omawianej pracy podzielili leki przeciwpadaczkowe na cztery poniższe grupy:

Leki o negatywnym wpływieLeki o pozytywnym wpływieLeki o neutralnym lub niepewnym wpływieLeki, dla których brak badań
FenobarbitalLamotryginaLewetiracetamRetigabina
Kwas walproinowyKarbamazepinaOkskarbazepinaStiripentol
FenytoinaGabapentynaTigabina
TopiramatWigabatrynaPregabalina
EtosukcymidRufinamid
ZonizamidLakozamid
Wpływ leków przeciwpadaczkowych na pojawienie się lub zaostrzenie objawów ADHD (na podstawie Verrotti A, Moavero R, Panzarino G, Di Paolantonio C, Rizzo R, Curatolo P. The Challenge of Pharmacotherapy in Children and Adolescents with Epilepsy-ADHD Comorbidity. Clin Drug Investig. 2018 Jan;38(1):1-8).