Pora roku urodzenia a osiągnięcia edukacyjne dziecka

Pora roku urodzenia a osiągnięcia edukacyjne dziecka

W przeprowadzonej kilka lat temu w Wielkiej Brytanii analizie, którą objęto ok. 445 tysięcy dzieci, sprawdzano, czy miesiąc urodzenia dziecka ma wpływ na jego masę urodzeniową, późniejszy rozwój (w tym wzrost i BMI) i osiągnięcia edukacyjne (kontynuowanie edukacji wyższej).

Stwierdzono, że miesiąc urodzenia ma znamiennie statystycznie wpływ na powyższe parametry (poza BMI). Osoby urodzone latem (czerwiec-sierpień) miały wyższą masę urodzeniową, później dojrzewały płciowo i były wyższe w wielu dorosłym. Jednocześnie osoby urodzone jesienią miały o kilkadziesiąt procent większą szansę (niż osoby urodzone latem) na kontynuowanie nauki po 16 r.ż. oraz uzyskanie wyższego wykształcenia.

Co ważne, powyższe związki statystyczne były zgodne z całkowitą liczbą godzin słońca w drugim trymestrze, ale nie w trzech pierwszych miesiącach życia. Autorzy tłumaczą powyższe wyniki produkcją witaminy D przez kobietę w ciąży, a zatem po raz kolejny dowodzą, jak ważne jest spacerowanie na świeżym powietrzu w ciąży.

Iloraz szans na edukację wyższą u osób urodzonych w poszczególnych miesiącach (na podstawie Day et al.)

Udostępnij wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email