sobota, 20 kwietnia, 2024

Z czym są związane problemy ze snem w ciąży?

Ciąża, czas połogu i pierwsze miesiące macierzyństwa są bardzo wrażliwym czasem dla zdrowia psychicznego kobiety. Szczególnie okres trzech miesięcy przed i po porodzie. Z pewnością wpływa na to, ogromna metamorfoza ciała kobiety i szybko zmieniający się poziom hormonów. Dodatkowo opuchlizna i przeszkadzający brzuch w ciąży, a po porodzie budzący się noworodek zaburzają sen nocny. Badacze z Uniwersytetu McMastera w Kanadzie zbadali zmiany we śnie i rytmach biologicznym w tym właśnie czasie. Ich wyniki dowodzą, że problemy ze snem w ciąży, które zmieniają biorytm mogą być związane z zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi.

Badanie nad problemami ze snem w ciąży i po porodzie

Uczestniczkami badania były kobiety w ciąży. Podczas eksperymentu obserwowały swoje rytmy biologiczne oraz zmian we śnie od początku trzeciego trymestru do trzech miesięcy po porodzie. Naukowcy przeanalizowali pomiary snu, rytmy biologiczne, poziomy melatoniny i ekspozycję na światło za pośrednictwem różnych narzędzi. Do badania wykorzystali przede wszystkim kwestionariusze psychologiczne, aktygrafię i testy laboratoryjne.

Wyniki

Prawdopodobnie zmiany biorytmów i problemy ze snem w ciąży i po porodzie są powiązane z objawami depresyjnymi w czasie okołoporodowym. Przykładowo większa ilość nocnego odpoczynku (mniej pobudek) korelowała a ze zmniejszeniem objawów depresji od szóstego do dwunastego tygodnia po porodzie. Dla wyjaśnienia, jest to czas, w którym jest największe ryzyko rozwoju depresji poporodowej.

Reasumując wyniki badania podkreślają istotę stabilizacji biorytmów w okresie okołoporodowym. Niewątpliwie, aby kobieta mogła utrzymać zdrowie psychiczne i zminimalizować ryzyko objawów depresyjnych oraz lękowych powinna dążyć do równowagi i przywrócenia naturalnych rytmów biologicznych. Oczywiście wymaga to albo wsparcia rodziny czy przyjaciół, albo “idealnego” noworodka przesypiającego noce. 🙂 Dla osób chcących dowiedzieć się więcej zachęcam do przeczytania artykułu Depresja poporodowa czy baby blues?

Karolina Król
Karolina Król jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród jej zainteresowań naukowych szczególne miejsce zajmuje psychologia dziecka oraz praca z kobietami w ciąży i po porodzie.