środa, 13 listopada, 2024

Zalecenia dla uczelni wyższych dotyczące wspierania studentów z ADHD

Dla wielu osób z ADHD studiowanie staje się przeszkodą nie do przeskoczenia. W konsekwencji rezygnują z edukacji na uczelni wyższej, przez co nie mogą wnosić w świat nauki swojej kreatywności i inwencji, a nierzadko realizować swoich pasji. Ma to ogromny negatywny wpływ na postęp w danej dziedzinie naukowej. Stąd opracowałem zalecenia dla uczelni wyższych, które mogą ułatwić studiowanie osobom z ADHD.

Osoby z ADHD a edukacja

ADHD to zaburzenie neurorozwojowe związane z problemami z koncentracją, pamięcią, motywacją i nadwrażliwością emocjonalną. Brak jest związku między ADHD a poziomem inteligencji, a mimo to wiele osób z ADHD ma trudności z radzeniem sobie z codziennymi zadaniami w dorosłym życiu.

Dzieci z ADHD mogą odnosić sukcesy w szkole podstawowej, ponieważ strukturyzacja ich zajęć pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu. System edukacji planuje ich tok nauki. Czasami zdarza się również, że nauczyciele w szkole podstawowej starają się dostosować sposób nauczania do konkretnego ucznia. Co więcej, członkowie rodziny przypominają dziecku z ADHD o pracach domowych czy sprawdzianach. Dzięki temu wiele dzieci z ADHD uzyskuje dobre wyniki w szkole.

Dzieci z ADHD w edukacji — czego o nich nie wiemy? Miesiąc Świadomości ADHD 2024. Dowiedz się więcej na PsychiatraPlus.pl

Kiedy dzieci te udają się na studia, powyższe czynniki przestają działać. Zwykle samodzielnie  trzeba ustalić organizację zajęć, we własnym zakresie zapisać się na zajęcia fakultatywne, a także zapanować nad różnymi formami zajęć (ćwiczenia, seminaria, wykłady) i przestrzegać zasad, które nimi rządzą. Co więcej, niektóre zajęcia mogą trwać tylko kilka tygodni albo zmieniać swój charakter w trakcie trwania semestru. Rodzina przestaje przypominać o zadaniach do wykonania, tymczasem niektóre z nich mogą być rozłożone nawet na cały rok akademicki. To sprawia, że dla wielu osób z ADHD studiowanie staje się przeszkodą nie do przeskoczenia

Pobierz także: Zalecenia dla nauczycieli pracujących z dziećmi z ADHD

Jak wspierać studenta z ADHD? Zalecenie dla uczelni wyższych

W związku z powyższym proponuję następujące rozwiązania ułatwiające studiowanie osobom z ADHD. Głęboko wierzę, że uniwersytety, które je wdrożą, będą osiągać jeszcze lepsze wyniki. 

Pobierz zalecenia dla uczelni wyższych dotyczące wspierania studentów z ADHD.

Jarosław Jóźwiak
Jarosław Jóźwiak
Dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak jest lekarzem psychiatrą specjalizującym się w tematyce ADHD i psychiatrii perinatologicznej, laureatem wielu nagród naukowych m.in. Premiera RP, Polskiej Akademii Nauk, Ministra Zdrowia. Jest współzałożycielem i Dyrektorem Medycznym klinik ALMA Centrum Terapii Kobiety i Dziecka. Jego zainteresowania naukowe dotyczą neurobiologii, chorób psychiatrycznych i neurologicznych.

powiązane artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

29,765FaniLubię
12,159ObserwującyObserwuj
1,600ObserwującyObserwuj
35,200SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły