Zapalenie spojówek jako jedyny objaw infekcji COVID-19

Dr Li Wenliang, który jako pierwszy alarmował o wirusie, był okulistą. Okazuje się, że nie był to przypadek, że właśnie on zachorował..

Choć media przede wszystkim zajmują się powikłaniami ze strony układu oddechowego, zapewne dlatego, że często powikłania te prowadzą do nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, w ubiegłym tygodniu wiele mówiło się na temat objawów ocznych infekcji COVID-19.

Okazuje się bowiem, że według niektórych okulistów, osoby z zapaleniem spojówek powinny być testowane w kierunku infekcji COVID-19. W piśmie British Journal of Ophthalmology pojawiła się publikacja opisująca 30-letnią kobietę z obustronnym zapaleniem spojówek. Wymazy z obu oczu pobrane w 14 i 17 dniu po rozpoczęciu objawów były dodatnie dla COVID-19. Autorzy podkreślają jednak, że badanie wymazu z oczu może nie być odpowiednią metodą wykrywania COVID-19, ponieważ wirus może początkowo nie być obecny w płynie łzowym.

Powyższe doniesienia stawiają w nowym świetle wcześniejsze informacje mówiące o tym, że lekarze okuliści należą do trzech specjalizacji lekarskich najbardziej zagrożonych zakażeniem się COVID-19. Okulistą był np. dr. Li Wenliang, Chińczyk, który jako pierwszy alarmował świat o wirusie i który miał nieszczęście zakazić się od bezobjawowego pacjenta i umrzeć z powodu infekcji COVID-19.

W związku z powyższym, Amerykańskie Towarzystwo Okulistyczne (AAO) wydało aktualizację wytycznych, w których mówi, że okuliści mogą być pierwszymi lekarzami, do których trafiają pacjenci zakażeni wirusem. Dlatego AAO przypomina np. o korzystaniu z jednorazowych końcówek do tonometrów.