czwartek, 21 listopada, 2024

ADHD, borderline i terapia DBT

W dniu 10.4.2024 w Klinice Alma przy ul. Trębackiej w Warszawie oraz online (live na kanale @PsychiatraPlus na YT) odbył się wykład dra hab. n. med. Jarosława Jóźwiaka, specjalisty w dziedzinie ADHD. Wykład dotyczył zagadnienia związku ADHD z zaburzeniem borderline. Dr Jóźwiak opowiadał także o tym, w jaki sposób terapia DBT odpowiada na potrzeby pacjentów z ADHD.

Czytaj także: Zaburzenie regulacji emocji – brakujące ogniwo w rozumieniu ADHD

Czy ADHD istnieje ?

Historia ADHD sięga XVIII wieku, gdy Melchior Adam Weihard pierwszy opisał u pacjentów objawy braku uwagi, rozproszenia i trudności z ukończeniem zadań. Za ojca ADHD przez długi czas uważano Alexandra Crichton’a, który w 1798 roku w książce o zaburzeniach psychicznych wspomniał o “chorobie nieuwagi”.

Czytaj także: Osobowość borderline, a preferencje muzyczne

Jaka jest częstotliwość występowania ADHD?

Najczęściej podawane statystyki wskazują, że ADHD dotyczy około 10% dzieci i 5% dorosłych. Część osób z wiekiem doświadcza złagodzenia objawów. Warto wspomnieć, że niektórzy doświadczają ich zaostrzenia pod wpływem czynników środowiskowych. W Stanach Zjednoczonych podawane są statystyki występowania  ADHD wahające się, w zależności od regionu, od 6,1% do 16,3%. Trend globalny wskazuje na wzrost liczby diagnoz ADHD. Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne opisuje ADHD jako jedno z najczęstszych przewlekłych zaburzeń dziecięcych. Podaje jednocześnie, że 30%-50% wszystkich wizyt u psychologa lub psychiatry z dzieckiem wynika z nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.

Trudności w funkcjonowaniu

Europejski Konsensus dotyczący Diagnostyki i Leczenia ADHD podkreśla spore problemy życiowe związane z tym zaburzeniem. Są nimi m.in.: trudności w nauce, porzucanie szkoły, problemy zawodowe, finansowe, a nawet zwiększone ryzyko śmiertelności. 

Zaburzenia współistniejące

Współistniejące zaburzenia psychiczne przy ADHD to częsta sytuacja. Około 80% pacjentów ma co najmniej jedno, a ponad 60% kilka takich zaburzeń. Zaburzenia depresyjne, problemy w nauce, zaburzenia zachowania, uzależnienie od substancji psychoaktywnych, zaburzenia osobowości i autyzm mogą towarzyszyć ADHD, wpływając na różne aspekty życiowe. 

Czytaj także: Rozpoznanie zaburzenia osobowości typu borderline nie powinno już być stosowane w medycynie

Zaburzenie regulacji emocji – jako główny objaw ADHD

Dysregulacja  emocji, jako główny objaw ADHD, powinna być  fundamentalnym aspektem diagnozy. Dysregulacja emocjonalna jako czwarty filar ADHD, może wynikać z  nadreaktywności na bodźce emocjonalne i trudności w samoregulacji. Badania wskazują na związek między objawami emocjonalnymi i ADHD, co może prowadzić do nowej klasyfikacji diagnostycznej. Szlaki dopaminowe, niezbędne dla kontroli impulsów i emocji, są zaburzone u osób z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi. To z kolei może prowadzić do trudności w regulacji zachowań. Elementy terapii DBT, takie jak behawioryzm, dialektyka i uważność, odpowiadają na potrzeby osób z ADHD z zaburzeniami emocjonalnymi. Terapia ta wykazuje przewagę nad innymi metodami terapeutycznymi, szczególnie w przypadku regulacji emocji.

Czytaj także: Osoby z zaburzeniem borderline przedkładają reprodukcję nad zdrowie somatyczne

ADHD a zaburzenie borderline

W kontekście związków między ADHD, borderline i PTSD, badania wskazują na silną korelację między nimi, a ADHD jako potencjalnym prekursorem BPD. Leki na ADHD, zwłaszcza stymulatory i atomoksetyna, oraz dialektyczna terapia behawioralna  (DBT) wykazują obiecujące działanie w leczeniu ADHD i powiązanych zaburzeń, takich jak BPD.

Czytaj także: Leki na ADHD zmniejszają ryzyko samobójstwa u osób z zaburzeniem borderline

Wnioski

Wnioski potwierdzają istotność diagnozy i skuteczność terapii, w tym DBT, w radzeniu sobie z objawami ADHD oraz powiązanych zaburzeń. Dysregulacja emocjonalna jako osiowy objaw ADHD wymaga holistycznego podejścia terapeutycznego, wykorzystując zarówno interwencje farmakologiczne, jak i terapię behawioralną. Dalsze badania i interwencje terapeutyczne skoncentrowane na leczeniu ADHD mają potencjał prowadzący do poprawy jakości życia i funkcjonowania pacjentów .

Ludmiła Zielińska
Ludmiła Zielińska
Jestem studentką psychologii i równocześnie pełnię funkcję przewodniczącej koła naukowego neuropsychologii. Nie potrafię opisać tego uczucia, gdy mogę pogłębiać moją wiedzę na temat neuropsychologii, która jest fascynującą dziedziną. Wszelkie badania, teorie i odkrycia dotyczące funkcjonowania mózgu i psychiki człowieka wzbudzają we mnie ogromne zainteresowanie. Jednak to nie tylko sama nauka definiuje mnie jako osobę. Uwielbiam również pracować i współpracować z innymi ludźmi. Dzięki funkcji przewodniczącej koła naukowego, mam możliwość dzielenia się swoją pasją i wiedzą z innymi studentami. Praca zespołowa, wymiana pomysłów i dyskusje stają się prawdziwie inspirujące.

powiązane artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

30,313FaniLubię
13,208ObserwującyObserwuj
1,609ObserwującyObserwuj
35,700SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły