wtorek, 30 kwietnia, 2024

Ciężarne z zaburzeniami lękowymi silniej odczuwają ból po porodzie przez cięcie cesarskie

Zaburzenia lękowe dość często uaktywniają się w czasie ciąży, szczególnie u kobiet z wcześniej pojawiającymi się depresją i lękiem.

W najnowszej pracy autorzy postanowili przyjrzeć się wpływowi zaburzeń lękowych u matki, na odczucie bólu i zastosowanie opioidów w ciągu pierwszych 24 godzin po cesarskim cięciu. W tym celu przeanalizowano dane z 2,228 porodów cesarskim cięciem.

Pacjentki same oceniały ból na skali 0-10 w czasie pierwszych 24 godzin po porodzie. Wśród rodzących, 25,9% miało zaburzenia lękowe. Kobiety te silniej odczuwały lęk (średnie wskazanie 3,9 w stosunku do 3,5 u kobiet nie cierpiących na lęk). Dawka opioidów stosowana u tych kobiet lękowych była wyższa (110 mg vs 102 mg).

Powyższe badanie świadczy o silniejszych dolegliwościach bólowych i konieczności stosowania wyższych dawek leków przeciwbólowych u kobiet rodzących z wcześniej istniejącymi zaburzeniami lękowymi.