Home CIĄŻA I POŁÓG Nieprawidłowy przyrost masy ciała w ciąży rodzi ryzyko powikłań

Nieprawidłowy przyrost masy ciała w ciąży rodzi ryzyko powikłań

Nieprawidłowy przyrost masy ciała w ciąży rodzi ryzyko powikłań

W związku z rozwijaniem się płodu i łożyska w łonie matki, masa ciała kobiety w czasie ciąży zwiększa się. Istnieją prawidłowe zakresy tego przyrostu, które opisałem tutaj. Dość często jednak zdarza się nieprawidłowy przyrost masy ciała – zbyt duży lub zbyt mały w stosunku do zakresu prawidłowego – co wiąże się z ryzykiem powikłań.

Zbyt mały przyrost masy ciała związany jest z ryzykiem:

• niskiej masy urodzeniowej dziecka
  • zbyt małej wielkości płodu w stosunku do wieku ciążowego
  • przedwczesnego porodu

Zbyt duży przyrost masy ciała związany jest z możliwością wystąpienia:

• zbyt dużej wielkości płodu w stosunku do wieku ciążowego
  • cukrzycy ciążowej
  • stanu przedrzucawkowego
  • przedwczesnego porodu
  • porodu przez cesarskie cięcie
  • podwyższonej śmiertelności
  • otyłości dziecka
  • nadciśnienia w ciąży

Pomimo to, w dużym badaniu populacyjnym obejmującym ponad 1,3 miliona kobiet w ciąży oceniono, że 23% z nich miało zbyt mały przyrost masy ciała, a aż 47% zbyt duży przyrost. A zatem nieprawidłowy przyrost masy ciała występuje w sumie aż u 70% kobiet w ciąży. Co więcej, wydaje się też, że odsetki te zwiększają się z roku na rok.

W innym badaniu, oceniającym przyrost masy ciała na początku i końcu ciąży u 2,5 tys. kobiet stwierdzono, że większy przyrost na początku ciąży jest związany z większym (o 66%) ryzykiem cukrzycy ciążowej, porodu przez cesarskie cięcie (ryzyko większe o 21%) oraz przedłużonej hospitalizacji (o 56%). Większy przyrost masy ciała pod koniec ciąży jest związany z większym ryzykiem cesarskiego cięcia (o 24%), zbyt dużej wielkości płodu w stosunku do wieku ciążowego (o 101%) i makrosomii (o 90%).

NO COMMENTS