Celem treningu umiejętności DBT u młodzieży jest jak największe wzmocnienie i wsparcie w dążeniu do zdrowia psychicznego młodego człowieka. Daje on konkretne narzędzia, które można wykorzystać w domu, szkole i w tworzonych relacjach. Pomaga identyfikować niepomocne zachowania, które prowadzą do dysregulacji emocji, utraty poczucia spójnego “ja” i wskazywać drogę do życia wartego przeżycia.
Czym jest terapia dialektyczno-behawioralna?
Terapia dialektyczno-behawioralna stworzona przez Marshę M. Linehan jest terapią tzw. trzeciej fali behawioryzmu. Założycielka nurtu zrewolucjonizowała terapie poznawczo-behawioralne przez wprowadzenie do nich takich koncepcji jak uważność i akceptacja, dziś dostępne właściwie w każdym naukowym nurcie terapii. Uważne i pełne współczucia podejście jest dziś w stanie wspierać pacjentów z zaburzeniami z pogranicza, ciężką depresją, nawracającymi myślami samobójczymi, samookaleczeniami czy ADHD.
Terapia ta świetnie sprawdza się w pracy z młodzieżą. Wśród nich dysregulacja emocji często prowadzi do obniżenia jakości życia. Zaburza relacje rówieśnicze, rodzinne i prowadzi do problemów z kreowaniem stabilnego obrazu siebie.
Terapię DBT można stosować w przypadku różnych życiowych trudności młodych ludzi:
- zaburzeń odżywiania,
- tendencji samobójczych,
- sięgania po alkohol, narkotyki i inne szkodliwe substancje,
- problemów z gniewem i złością,
- ryzykownych zachowań seksualnych,
- brak dostępu do emocji,
- nagminnych problemów w szkole i w grupie rówieśniczej,
- samotność, etc.
Czytaj także: Trening umiejętności DBT dla dorosłych
Trening umiejętności DBT
Trening umiejętności skierowany do nastolatków zwiększa ich kompetencje. Uczy konkretnych umiejętności, które młodzi ludzie mogą wykorzystywać w codziennym życiu. Składa się on z 5 modułów:
- tolerancja dyskomfortu psychicznego,
- podążanie drogą środka,
- umiejętności związane z regulacją emocji,
- umiejętności związane ze skutecznością interpersonalną.
Uważność to podstawowa umiejętność DBT. Pozwala uzyskać kontrolę nas umysłem, uczy nieosądzającego spojrzenia na sytuację, zmniejsza codzienne cierpienie. Chroni także przed stanami smutku i pozwala “być w pełni” w danej chwili. Wszystko to dzieje się dzięki trzem poziomom: obserwowaniu, opisywaniu i uczestniczeniu.
Moduł drugi skupia się na tolerancji dyskomfortu psychicznego. Kształci umiejętności radzenia sobie z najtrudniejszymi życiowymi sytuacjami. W taki sposób rozwija zasoby, by najbardziej nieadaptacyjne zachowania móc zastąpić takimi, które nie będą niosły cierpienia, będą bardziej przystosowawcze.
Podążanie drogą środka to natomiast nauka odnajdywania swojej wewnętrznej mądrości i odkrywanie dialektycznego podejścia do życia. Polega na dostrzeganiu wielu przeciwnych (ale nie wykluczających się) rozwiązań i różnych punktów widzenia (swoich i innych ludzi). To także nauka uprawomocnienia i samouprawomocnienia – uznania świata swoich (i innych ludzi) emocji, doświadczeń i zrozumienie ich sensu.
Umiejętności związanie z regulacją emocji pozwolą młodym ludziom dostrzec, zrozumieć i zaakceptować swoje emocje. Umożliwią także regulację emocji poprzez wiele narzędzi – budowanie sprawczości, gromadzenie pozytywnych doświadczeń, rozwiązywanie problemów czy działania przeciwne.
Ostatni moduł uczy budowania i utrzymywania zdrowych relacji rówieśniczych i rodzinnych, ale także postawy szacunku do samego siebie, skupiania na celach, pewności w działaniu i wyrażaniu potrzeb.