piątek, 3 maja, 2024

TOP 2023r. Artykuły o ADHD, które trzeba przeczytać!

W mijającym roku eksperci od ADHD przeprowadzili wiele badań nad różnorodnymi aspektami ADHD. W ten sposób dostarczyli nam wartościowych informacji na temat diagnostyki, leczenia, przyczyn czy radzenia sobie z objawami. Na naszym portalu streszczamy światowe badania naukowe, a także piszemy poradniki i obalamy mity w kwestii zdrowia psychicznego. Poniżej przedstawiamy 10 najlepszych w naszej opinii artykułów o ADHD, które umieściliśmy na portalu Psychiatraplus w 2023 r. Z pewnością wymienione artykuły zainteresują osoby z ADHD, jak i specjalistów pracujących w dziedzinie psychiatrii.

1.   Leki na ADHD jak cukierki? Szkodliwy artykuł w Gazecie Wyborczej

Artykuł w Gazecie Wyborczej pt. „Lek na ADHD brany jak cukierki” wzbudził zainteresowanie osób z ADHD i specjalistów. Zdegustowani czytelnicy wskazywali na negatywny charakter opublikowanego artykułu, który szkodzi i piętnuje osoby dotknięte tym zaburzeniem. Tekst zawierał wiele fałszywych twierdzeń, z których większość można przypisać pejoratywnemu kontekstowi.

Postanowiliśmy obalić mity i przytoczyć fakty powołując się na badania naukowe. W naszym artykule opisaliśmy odpowiedź dr hab. n. med. Jarosława Jóźwiaka na ten jakże krzywdzący artykuł. Temat artykułu GW i naszej odpowiedzi dominował w grudniu na naszym portalu.

Osoby, które chcą sobie odświeżyć tę sprawę lub chcą się jej przyjrzeć zapraszamy do streszczającego sprawę artykułu. Leki na ADHD jak cukierki? Szkodliwy artykuł w Gazecie Wyborczej

2.   Odkryto sposób na poprawę funkcji wykonawczych w ADHD

W ostatnich latach rośnie liczba badań skupiających się na poszukiwaniu metod poprawy funkcji wykonawczych u osób z ADHD. Jednym z obszarów badań jest związek między aktywnością fizyczną a funkcjami poznawczymi. Badania sugerują, że regularne wykonywanie aktywności fizycznej może korzystnie wpływać na zdolności poznawcze, włączając w to funkcje wykonawcze.

Bardzo często osoby diagnozujące ADHD w wieku dorosłym wspominają, że sport to jedna z rzeczy, które pomagały im lepiej funkcjonować w życiu. Inne osoby dowiadują się o zbawiennym wpływie aktywności ruchowej, gdy biorącą udział w psychoedukacji.

Aby poznać szczegóły badania, zachęcamy do przeczytania streszczonego przez nas badania naukowców z Australii. Odkryto sposób na poprawę funkcji wykonawczych w ADHD

3.   Stymulanty nie pomagają osobom bez ADHD

W leczeniu ADHD stosuje się głównie stymulanty, takie jak amfetamina i metylofenidat. Te leki wykazują wysoką skuteczność w poprawie koncentracji, regulacji energii i redukcji impulsywności. Aż ok.90% osób z ADHD korzysta z tego rodzaju leczenia.

Jednak problemem staje się nadużywanie tych substancji, szczególnie przez studentów i uczniów pragnących zwiększyć zdolności poznawcze. To nie tylko utrzymuje fałszywe przekonanie o korzyściach dla osób bez ADHD, ale również generuje negatywne spojrzenie na osoby szukające pomocy psychiatrycznej z obawy przed nielegalnym stosowaniem substancji poprawiających wydajność umysłową.

Warto zaznaczyć, że badania wykazują, iż stymulanty nie przynoszą korzyści osobom bez ADHD. Co więcej, wręcz mogą negatywnie wpływać na ich funkcje wykonawcze. Szczegóły badania: Stymulanty nie pomagają osobom bez ADHD.

4.   Negatywne efekty społeczne ADHD w dorosłości

ADHD, czyli zaburzenie neurorozwojowe o rozległym zasięgu społecznym, często pozostaje niedodiagnozowane pomimo jego powszechnej obecności. W szkolnym środowisku objawia się trudnościami z utrzymaniem uwagi. Co często doprowadza do izolacji społecznej i niestabilnych relacji z rówieśnikami. Efekty społeczne ADHD, związane nie tylko z kwestiami koncentracji, lecz także z zaburzeniami regulacji emocji, stanowią istotny aspekt tego zaburzenia.

Nowe badania, przeprowadzone na populacji 25-latków z rozpoznaniem ADHD, ukazują negatywny wpływ na edukację, zatrudnienie i ogólną funkcję społeczną u osób utrzymujących objawy ADHD w dorosłości w porównaniu do tych, u których zaburzenie miało ograniczony wpływ w dzieciństwie.

Omówione badanie i jego wyniki – Negatywne efekty społeczne ADHD w dorosłości.

5.   Seks, narkotyki i ADHD

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, manifestuje się między innymi poprzez impulsywność w zachowaniach i emocjach. Zwłaszcza w spontanicznym zażywaniu substancji psychoaktywnych jak narkotyki czy alkohol. Natomiast to może wpływać na decyzje podejmowane w obszarze seksualnym.

Przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Syracuse badanie, obejmujące ponad 36 tys. studentów, ukazało istotne związki między ADHD a zdrowiem seksualnym. Studenci z ADHD raportowali większą liczbę partnerów seksualnych, niższe używanie prezerwatyw oraz wyższy odsetek stosunków bez zabezpieczenia podczas spożycia substancji psychoaktywnych.

Szczegóły badania nad ryzykownymi zachowaniami a ADHD – Seks, narkotyki i ADHD.

6. Stimming w kontekście spektrum autyzmu i ADHD

Stimming, czyli zachowanie autostymulujące, to powtarzalne aktywności bez wyraźnego celu. Często manifestują się poprzez ruchy czy dźwięki, stanowią niewerbalny język wyrażania siebie, zwłaszcza u osób z autyzmem i ADHD. Choć pełnią funkcje adaptacyjne i regulacyjne, mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie jednostki. Stimming obejmuje różne formy, związane zmysłami, takie jak ruchy, dźwięki, dotyk czy zapach. Mimo że jest szczególnie widoczny u osób z neuroróżnorodnościami, występuje również u neurotypowych.

Funkcje stimmingu to m.in. autostymulacja, regulacja sensoryczna, zarządzanie emocjami oraz komunikacja i ekspresja. W debacie na temat stimmingu podkreśla się potrzebę zrozumienia i akceptacji, jednocześnie biorąc pod uwagę sytuacje, w których interwencja może być konieczna. Warto zdawać sobie sprawę z różnorodnych znaczeń i funkcji stimmingu w życiu osób neuroróżnorodnych i neurotypowych.

Zachęcamy, aby bliżej zapoznać się z tym jakże interesującym tematem w naszym artykule. Stimming w kontekście spektrum autyzmu i ADHD

7. Leki na ADHD zmniejszają ryzyko samobójstwa u osób z zaburzeniem borderline

Badania nad związkiem między zaburzeniem borderline (BPD) a ADHD przynoszą nowe spojrzenie na leczenie tych zaburzeń. Analizując bardzo dużą grupę osób z BPD, naukowcy zauważyli, że leczenie farmakologiczne ADHD było jedyną interwencją, która istotnie obniżyła częstość prób samobójczych. Jednocześnie stosowanie innych rodzajów leków, takich jak benzodiazepiny czy leki przeciwdepresyjne, było powiązane ze zwiększonym ryzykiem samobójstw.

Odkrycia te wpisują się w kontekst ogólnych debat na temat podobieństw między ADHD a BPD, zwłaszcza w kontekście przeżycia traumy w dzieciństwie. Wnioski te zdają się sugerować, że podejście terapeutyczne oparte na lekach na ADHD może stanowić istotny kierunek w leczeniu osób z BPD.

Po więcej informacji zapraszamy do streszczonego przez nas badania. Leki na ADHD zmniejszają ryzyko samobójstwa u osób z zaburzeniem borderline.

8.   Zarządzanie czasem przez dzieci z ADHD

Rodzice dzieci z ADHD, starając się poradzić sobie z organizacją przestrzeni i dnia swoich dzieci. Niestety często napotykają na wyzwania związane z rozproszonymi przedmiotami, zgubionymi rzeczami i opóźnieniami. Artykuł, który napisaliśmy, przedstawia proste wskazówki, jak nauczyć dzieci z ADHD umiejętności organizacji i zarządzania czasem. Oczywiście, ze wskazówek mogą korzystać także dorośli. 😉

Zarządzanie czasem to kluczowa umiejętność, a nauka jej często leży w gestii rodziców, zwłaszcza dla osób z zaburzeniami neuropsychologicznymi, takimi jak ADHD.

Zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem. Zarządzanie czasem przez dzieci z ADHD.

9.   Czas spędzany przed ekranem przez dzieci ze spektrum autyzmu i ADHD

Czas spędzany przed ekranem przez dzieci czy w mediach społecznościowych, czy na graniu to gorący temat wśród dorosłych. Badacze z Japonii przeprowadzili badanie mające na celu zrozumienie wpływu czasu spędzanego przed ekranem na rozwój dzieci ze spektrum autyzmu i ADHD.

Wyniki sugerują, że czas spędzany przed ekranem może być raczej wczesnym objawem spektrum autyzmu niż przyczyną. Badacze przestrzegli także przed nadmiernym eksponowaniem dzieci z ADHD na ekranowe bodźce.

Po szczegóły badania zapraszamy do artykułu. Czas spędzany przed ekranem przez dzieci ze spektrum autyzmu i ADHD.

10.  ADHD a sen: wpływ snu na intensywność objawów

Zaburzenia snu to kolejny temat, z którym boryka się większość osób z ADHD. Badanie kohortowe przeprowadzone we Francji przez 9 lat na populacji dzieci potwierdziło istotny związek między zaburzeniami snu a objawami zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi.

Wyniki badania potwierdziły, że zaburzenia snu mogą prowadzić do trudności w funkcjonowaniu i pogorszenia jakości życia. Naukowcy zauważyli, że związek ten nie jest jednostronny. Natomiast zaburzenia snu zgłaszane w wieku 13 lat przewidywały nasilenie objawów ADHD pięć lat później.

Skrupulatny opis badania znajduje się tutaj. ADHD a sen: wpływ snu na intensywność objawów.

Karolina Król
Karolina Król
Karolina Król jest psychologiem, absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród jej zainteresowań naukowych szczególne miejsce zajmuje psychologia dziecka oraz praca z kobietami w ciąży i po porodzie.

powiązane artykuły

13,777FaniLubię
1,473ObserwującyObserwuj
21,300SubskrybującySubskrybuj

Popularne artykuły